Can you do Chazaras Hashatz if the 10th walks in after all 9 finished Shmone Esrei?
Question:
What to do in a situation that the 10th person walks in to Shul, after everyone (the nine men) finished Shmone Esrei and there has definitely been a hefsek after the finish. It is my understanding that there needs to be 10 davening b’lachash in order to do to the Chazan’s repetition. Is it so?
Answer:
It is permissible in that situation to do Chazaras Hashatz.
As a general rule, there only needs to be six people davening in order to do Chazaras Hashatz.
Note: you should be aware that there are communities that have a different custom in this matter.
Sources:
הוא מחלוקת המחבר או”ח סי’ ס”ט והרדב”ז המובא במג”א שם ס”ק ד’ כמ”ש הגרעק”א והדגמ”ר שם (אף שיש מיישבים – התהלה לדוד והארץ צבי ועוד). והנה אדה”ז שם סתם כהמחבר (ומובא שאדה”ז פסק כהמחבר בהביאור הלכה שם ובמלמד להועיל סי’ ג’ ובארץ צבי סי’ ל”ט).
עוד פסקו כהמחבר המור וקציעה והכף החיים שם ועוד.
וראה מה שהקשו על הרדב”ז בהמור וקציעה ובערוך השלחן שם ובאזניים למשפט סי ז’.
וראה גם בתהלה לדוד שם ובאמרי יושר ח”ב סי’ ט’ ובשו”ת מהרש”ג ח”א סי’ ט’.
ולאחרונה נדפס אגורה באהלך (פרקש) ח”ב ושם בסי’ ג’ דן בשאלה זו.
ולהרחבת היריעה (המיישבים ופוסקים כהרדב”ז) אפשר לעיין בחתם סופר או”ח סי י”ז ובמהר”ם שיק או”ח סי’ מ”ד ובקרן לדוד או”ח סי’ ט”ז ובמשנה הלכות ח”ד סי’ ז’ ועוד.
בכלל – להלכה א״צ עשרה מתפללים רק ששה מתפללים, כנפסק ברמב״ם תפלה ח, ד. בדרב״ז א׳ שיא, ובמג״א הנ״ל, וכל הפוסקים אחריו. וראה מחזה אברהם תנינא או״ח ט שלא נמצא כן בפוסקים שצריך עשרה. וראה גם חלקת יעקב ב, קלח עד״ז. ויש שתלו עצמם באילן גדול בדברי החיי״א כלל יט, הביאו במשנ״ב צ, כח. ופשוט שאין כוונתו לחדש שצריך שכולם יתפללו, ולא בא שם רק להוציא מדעת הטועים שבשמיעת קדושה וברכו סגי אף אם אינם מתפללים תפלת העמידה עם הציבור – ראה בית ברוך כלל יט, ג. בצה״ח ד, קלה. וראה עמק ברכה פומרנציק תפלה ו, שד״ז נסתר מחמתו מדברי הראשונים. ועד״ז במגדל צופים ב, ח. וראה שערי הלכה ומנהג א, סז. ג, קמא. אבל ראה שו״ת יד אליהו ראגולר פסקים ז. אג״מ או״ח כח ואילך.
#12132