Kaddish after tachnun if there was no minyan for shmone esrei

 

Question:

It happens at time that’s we don’t have 6 that daven together for shmoneh esrei. So we can’t do a chazara.

But can chazzan still say the half kaddish that follows tachnun even though there wasn’t 6 for shmoneh esrei?

 

Answer:

Kadish is not said. This is because kadish is the closure of the main part of davening. And being that there was no minyan for the main part of davening (shmone esrei), kadish tiskabel and chatzi kaddish is not said.

 

Sources:

שו”ע סי’ קל”א סעי’ א’. לבוש סי’ קל”ב. וראה פרמ”ג סי’ נ”ה משבצות זהב סק”א. והוא בכדי להפסיק  אחר שמו”ע ותחנון שהיא מצוה בפנ”ע. וראה מטה משה בספר עמוד העבודה אות ר”ח. וראה גם שערי תפילה ומנהג סי’ ל”ח.

וראה ביאור הלכה סי’ נ”ה ד”ה תפילת ערבית, דאין לומר חצי קדיש כשיצאו מקצת קודם חזרת הש”ץ. ובתהל”ד שם אות ג’ סובר לומר חצי קדיש, וכן הוא מסקנת הפרמ”ג.

אבל כאן כשלא הי’ ציבור המתפלל שמ”ע ביחד, פשוט דאין אומרים ח”ק.

ומועתק בכאן מתשובה בנוגע לשאלה דומה:

ראה רעק״א סנ״ה שנסתפק ונשאר בצ״ע. ומדבריו מ׳ שהבין פס״ד הרמ״א שא״א תתקבל בכיו״ב, ושלא בא לפסוק כ״א לשאול. ובשו״ת נוב״י מהדו״ת או״ח ס״ז מחלק שתתקבל דשחרית שייך לחזרת הש״צ דייקא (משא״כ בערבית) ולא שבקינן פשיטותי׳ מחמת ספיקו דרעק״א. וגם בשו״ת לבו״מ מהדו״ת ח״א סי״א שכ׳ להוכיח שלא כדבריו – למעשה כ׳ שחלילה לחלוק על הנוב״י. (אבל להעיר שהתשו׳ הוא לבנו של הנוב״י). ועייעו״ש מהדורא תליתאי סל״ד סק״ג שכ״כ.  וכ״פ במשנ״ב בבה״ל ד״ה ותפלת. כה״ח סקל״ט. תורת חיים סופר סק״ה. וצ״ע בפמ״ג בא״א סק״ג.

שו״מ בתהל״ד סק״ג דפשיטא לי׳ לומר תתקבל. וכ״כ בשו״ת אבן ישראל ח״ט סס״ג.

ולפענ״ד דעת הנוב״י מכריעה נגד כולם. ובנדו״ד, מוכח ברעק״א שהבין שכ״ד הרמ״א ג״כ.

ולהעיר שבלא״ה דעת המחבר שלא לומר תתקבל אפי׳ באמר חזרת הש״צ, ודיינו לפסוק שלא כדבריו בהנ״ל, ולא בנדון דידן. ולהעיר שי״א שגם בערבית א״א תתקבל.

וראה מגדל אור חו׳ ח׳ בדעת אדה״ז בהנ״ל, והוא ע״ד הפלפול.

 

 

#9543