Can I Daven or learn when passing a church?

 

Question:

If I’m saying Karbnos while driving and I pass a church, do I have to stop davening for a minute when that happens? Does it make a difference if I’m moving or stopped at a light? If the window is open or closed?

 

Answer:

Although it would be best to avoid and at least turn away from it so it’s not in your view, strictly speaking, there is no problem to continue davening or learning when passing a church.

 

Sources:

יש להעיר מברכות נז, ב, שו”ע רכד, א. ושם משמע שמברך כשרואה הע”ז (עצמו – ב”ח שם שהבנין אינו בכלל). ויש לחלק בין ברכה לתפילה. ואף שבד”כ יש על הבנין שתי וערב, הרי הוא לסימן ולא נעבד. ולא תהא זו חמורה מבי כנישתא דשף ויתיב בנהרדעא דאוקמי בה אנדרטא, ושכל החשד משום חשדא, ואבוה דמואל ולוי מצלו בה ול״ח לחשדא דברבים ליכא חשדא – ע״ז מג, ב. וה״ה וכש״כ בעניננו שאין גם מקום לחשדא.

ושאני ההיא דהט״ז קנא, ד בטינוף למעלה מביהכנ״ס, ושם גם בנוגע לע״ז, וכן גם ביחיד המתפלל, ראה פמ״ג קנד במ״ז א, שמפסקת מתפילתו לעלות השמימה, כמפורש שם. משא״כ כאן שהוא מן הצד וגם באקראי בעלמא דרך מעבר לית לן בה. ובאמת, צ״ב ראייתו דהט״ז מטינוף וע״ז שמפסיק בדין צירוף לעשרה, דהתם הפסק הע״ז מפסקת בינו להשראת השכינה. אבל כל שיש כבר השראת השכינה, כיון שיש עשרה בביהכנ״ס, או ביחיד כבפמ״ג שם, מהיכא תיתי שיפסיק לתפלתו. וכבר הביא במשנ״ב שם בשעה״צ כב שמנהג העולם להקל. וכפה״נ ז״כ המשנ״ב שם שיש לחלק. וראה שו״ת דברי מלכיאל ה, י כדברינו. וכן בדברי יששכר או״ח ו. וראה מה שבי׳ בדעת הט״ז בשו״ת שבה״ל א, כז. וגם לדבריו אינו שייך לעניננו כלל. (וראה גם שו״ת אבנ״ז או״ח לב. אר״צ א, לא).

ועו״כ בשעה״צ בטעמא דמילתא שנהגו להקל שכיון שהוא לזמן לא חיישינן. וה״ה וכש״כ בעניננו. וי״ל דוגמא מטינוף גופא מבית כסא דפרסאי.

וגם להעיר שבדין טינוף המפסיק בינו לציבור מחלוקת בדבר, ראה שו״ע נה, כ. לבו״ש שם והובא במשנ״ב סב, שדעה הראשונה עיקר. דע״ת שם. וכ״מ בשו״ע אדה״ז כב. ועכ״פ בנדו״ד לית לן בה.

ואפילו בגילולים עצמם – ראה שו”ע או'”ח סוף סימן צד ברמ”א ובמג”א סקי”ד. ועיין מש”כ המחצית השקל, דהיכי דאפשר להסתלק מחשש גיגולים יעשה כן.

 

 

#9443