Should a Grandson Say Kaddish for his Grandparent?
Question:
If someone’s grandparent passes away and there are no sons or sons-in-law to say Kaddish and the family asks the grandson so say Kaddish, May the grandson do so? Is there a chiyuv to do so? Should they be chazzan?
Answer:
Yes, the grandson may say Kaddish for the grandparent. If he has a parent that is alive, he should get their permission.
Yes, there is a Chiyuv for the grandchild to say Kaddish after the grandparent. (Although not as much as a son for their parent).
Yes, if he is able, he should Daven as a Shliach Tzibur on weekdays.
Sources:
קדיש:
רמ”א בשו”ע יו”ד רמ, כד בהג”ה: “אדם חייב בכבוד אבי אביו”. שו”ת הרמ”א סימן קיח (תשובת הרמ”א לאשר אנשיל טייזינגר שביקש שבן בתו יוכל לומר קדיש אחרי מותו, ושיהי’ לו ראי’ בכתב) מובא גם במגן אברהם קלב, סק”ב. כנסת הגדולה יו”ד סי’ ת”ג: “אפי’ בחיי האב, נוהגין עכשו לומר קדיש על זקנו וזקנתו מהאם שלא עזבה בנים זכרים”. שו”ת שבות יעקב ח”ב יו”ד תשו’ צ”ב: “פשוט שיאמר עליו בן הבן קדיש, אם אין לו בן אחר כמו שאר אבילים”.
אגרות קודש חי”ב עמ’ קצ”ו (קדיש אחר הזקנה ע”ה): “כיון שיש מעלה באמירת נכד . . יאמרו הנכדים”. אשכבתא דרבי בהערה ל”ג (מנהג אדמו”ר הרש”ב נ”ע): “יאצ”ט זקנו, כבן על אביו”.
רמ”א בשו”ע או”ח קלב, ב בהג”ה: “קדיש יתום . . אפילו מי שיש לו אב ואם יכול לאומרו, אם אין אביו ואמו מקפידין”.
תפילה:
רמ”א יו”ד סוף סי’ שעו: “מי שידע להתפלל, שיתפלל. ויותר מועיל מקדיש”. ראה פתחי תשובה יו”ד שעו, סק”ז, מה שמביא משו”ת קרית-חנה (סי’ ל”ב) שכתב בשם הגאון מהר”י בעל כנ”י, שלדעתו אין בן הבת חייב לומר קדיש. וכן נראה מהגר”א בהגהות ליו”ד סי’ ר”מ סקל”ד (ראייתו מסוטה מ”ט ע”א) שבן הבת פטור.
#9322