Why do we say שהחיינו altogether when the 2nd night of Yom Tov is on Shabbos?

 

There is no new mitzvah (of shvisa) at that time. Do we say it because of lo plug? Or because of Simcha? If it’s the latter, what about the first night of Rosh Hashanah which will be on Shabbos this year (5781)?

 

Answer:

בקצרה מחמת העדר מיסת הפנאי.

בפשטות ברכת שהחיינו על המועדים אינה על מצוות החג, אלא על גוף המועד. (וכבר נתקשה רבינו בלקו״ש לז ע׳ 15 הע׳ 12 בל׳ אדה״ז תרמא, א, שנ׳ מדבריו שהברכה היא על מצות קידוש היום). ובזה גופא, ב׳ אופנים – מחמת החידוש בהגעת זמן המועד, או על עצם היותו זמן מועד.

וגם לדבריו, הרי מצוות השביתה דיו״ט אינה מגדר מצוות השביתה דשבת. וידועה החקירה אי ביו״כ דחל בשבת אם שייך תוספת לכאו״א בפ״ע. ובאו אצלנו ציונים בלוח יומי ליו״כ בקביעות השנים שחל בשבת. ומצד מצוות שמחה – הרי בלא״ה ל״ש לא בר״ה ולא בשבת.

 

#9134