On which hand do I start cutting my nails?
Left.
Sources:
כבר האריכו בזה בכ״מ. וניחזי אנן – הנה הקדמת שמאל תחילה כבפנים, כ״ה פשטות הפי׳ בד׳ הרמ״א או״ח רס, א ואדה״ז שם ג. וק׳ לומר שלא דק, ונגרר אחרי האבודרהם, ושהקדמת שמאל הוא רק מחמת הסימן (ראה בתהל״ד רס, ב בפי׳ דברי הרמ״א, ראה לקמן). ובפרט שאדה״ז שינה מל׳ הרמ״א, והשינוי הוא רק בהסימן להקדים ימין, אבל בסדר הדברים נקט שמאל תחילה. וכן מצינו בכמה ראשונים שהקדימו שמאל לימין – ראה מחז״ו תקכט. אר״ח ברכות סז. ול׳ שבילי אמונה נתיב ז: ויתחיל בשמאל ובקמיצה, ול״כ בשמאל בקמיצה, ולשונו מורה שר״ל גם עצם הענין להתחיל בשמאל. (ובס׳ קושיות קסו – מתחיל ג״כ בשמאל, אבל יתכן שהוא רק מחמת הסימן, עיי״ש). ומפורש יותר בכלבו פז: מתחיל בשמאל וכו׳ ואח״כ נוטל בגודל בימין. והב״ד בא״ר ו. ובפמ״ג בא״א א. וכ״ה בעט״ז: בתחילה ביד שמאל וכו׳ ואח״כ יד ימין. וכן מפורש להדיא בש״ך עה״ת פ׳ נשא, עיי״ש טעמו. וראה גם שו״ת בצה״ח ג, נג.
אבל בס״ח החדש וורשא תרס״א – יא, א הזכיר ימין תחילה. וכן באבודרהם מקורו דהרמ״א (ראה ד״מ רמא, וציין לזה כאן בד״מ. ולהעיר שבכת״י מובא שם גם מס׳ המוסר), התחיל בימין. (ושוב הביא סימן באו״א, ובהסימן באופן הב׳ נזכר שמאל תחילה). ובס׳ המוסר (קושטא ה׳רצז) ד, ע׳ קיח – אינו ברור, אף שהתחיל בסדר נטילת יד שמאל. וכן גם בעץ חיים לר״י מלונדרש א, הל׳ סעודה, ע׳ קסא (שהתחיל בשמאל ובסו״ד התחיל בימין). וכ״מ בליקוטי הש״ס להאריז״ל לא, ב שע״ד הסוד מתחיל בימין, אלא שכבר כתבו שאינו דעת האריז״ל. (וראה ברכ״י רס, ה. שלחן הטהור שם י. וראה מזה אצלנו 9167). ובפרישה סוסי׳ רמא הבין שיש להתחיל בימין תחילה. וכ״מ קצת ביש נוחלין ד, ג הגה לה. אבל ראה בספרו עמק ברכה דיני ע״ש שהביא גם משבילי אמונה וגם מאבודרהם. וכ״ה אצל בנו בשל״ה מס׳ שבת נר מצוה. והל׳ שהעתיקו משבילי אמונה: ויתחיל משמאל מהקמיצה. ומ׳ קצת דתרי מילי קאמר, גם ההתחלה בשמאל וגם להתחיל מקמיצה. ויל״ד. (ולהעיר ששינה מלשונו ביד ימין, שכ׳ ״ובימין יתחיל״ – ראה אמת ליעקב רס). ובקיצור של״ה מפורש יותר: ויתחיל וכו׳ שמאל ואח״כ ימין.
ומצינו בליקוטי רש״י לבעל אגודת שמואל דניאל ח, טו, שאפשר להתחיל מימין או משמאל, עיי״ש. אבל שם שכשמתחיל מימין הסדר באו״א.
והנה, אחרונים שינו והקדימו ימין לשמאל בהעתקת הרמ״א – ראה ערך לחם למהריק״ש. ערוה״ש ו. קיצור שו״ע עב, יד. וראה תהל״ד שם. אלא שהב״ד הכלבו שכ׳ להיפך. ובא״א מבושטשאטש נסתפק בזה אם ל׳ הרמ״א בדוקא, וס״ל להקדים ימין.
אבל אחרי הראנו ה׳ את כל אלה שבראשונים מפורש הקדמת שמאל, א״צ לדחוק בל׳ הרמ״א. ומסתבר שהכוונה כפשוטה. ומה גם בל׳ אדה״ז, כנ״ל.
וראה עוד בשאלה כאן:
#9084