Nefilas Apayim During Tachanun When Not Davening In Shul

 

Question:

I’ve always heard that one doesn’t do Nefilas Apayim when there’s no Sefer Torah in a room. But recently I’ve heard that one does so if there are Seforim in the room. Practically, what should one do?

 

Answer:

In this case, one may.

P. S. Rumor has it that the Rebbe did once when he stopped to daven Mincha on the way back from the Ohel.

 

Sources:

נחלקו הדעות – שכנה״ג קלא בהגב״י ו. והב״ד בכמה דוכתי – מדבר מתנה ע׳ ג. מגן גבורים קלא באלף המגן ז. עו״ת שם י. בנימין זאב אחרון יח – ע׳ כב. הגהות חת״ס לשו״ע קלא, ב. ובמשנ״ב יא הביא ב׳ הדעות ללא הכרעה. וראה שו״ת אג״מ ה, כ, ה. ובארוכה הנסמן בעבודת אפרים א, ד.

ויש לסמוך על כך שלכמה דעות נופלים גם ללא ס״ת – ראה ברכ״י קלא, א. שם י. ובספרו קשר גודל יט, טז. כה״ח קלא, מ. קצוה”ש סי’ כ”ד ס”ד (מנהג ירושלים ע”פ קבלה). וראה בארוכה בנמוקי או”ח קלא ס”ק ב’. והביא שם מסידור האריז״ל לר״ש מראשקוב (קב, ב. ושם, שלא יעשה כן רק המוחזק בחסידות. וגם בעש״מ לרמ״ע מפאנו מאמר חקור דין א, כג, והובא בהגהות חת״ס שם, שהיודע לכוון מחשבתו משויא לי׳ ס״ת אבל לא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול).  וראה הנסמן בעבודת אפרים שם ג. ולהעיר של׳ אדה״ז קלא, ג: יש נוהגים (כ״ה בדפו״ר. אבל בשאר הדפוסים: נוהגים. אלא שלמעשה אין נפק״מ, שהרי כבר העיד הרמ״א שכן נוהגים. וכן נפסק בכל הפוסקים. ועכ״ז יש בזה כדי סמיכה, שהרי המחבר בב״י סיים עלה: אם קבלה היא נקבל ואם לדין יש תשובה. וראה גם בט״ז קלא, ז, שהב״ד הב״י, ומה״ט היקל עכ״פ כשנופל על פניו בשעה שהציבור מתפללים ונופלים על פניהם. וראה גם שם ה. ובשו״ת משפט צדק ג, יט, והב״ד בברכ״י בשיו״ב קו״א א, דאפשר דכל הפוסקים פליגי עלי׳ דהרוקח. וראה גם בברכ״י שם י, ובקשר גודל להחיד״א שם שיש להנופל על מה שיסמוך, דאריך גם ע״פ הפשט).

מפי השמועה – ראה מזה אצלנו שאלה 12010 באריכות לפי ערך:

Nefilas Apayim During Tachanun When Davening In Different Room of the Shul Building

 

 

#8495