Is one allowed to drink canned water?
Question:
Based on the Admur Hazaken in Hilchos Shmiras Guf V’Nefesh Halacha 7, is one allowed to drink canned water? I have seen such a product in an airport while traveling a couple of years ago, but never thought about it until now.
Answer:
The same issue of drinks staying overnight in metal containers applies to many other canned drinks which contain water such as soda etc.
Obviously, the common custom is to be lenient. See below for a number of explanations.
It should be noted that there is always a thin plastic layer (coating) inside drink cans to protect the food or liquid and to protect the cans from corrosion. Every soda contains phosphoric and citric acid and it’s thus necessary to add a hidden liner inside the can to prevent the beverage from reacting with the metal.
Sources:
נוסף להטעם שדשו בו רבים, ושהוא כנראה העיקר באג״ק ע׳ קמד כנראה למעיין שם, ובנדו״ז – הרי כן המנהג הפשוט גם אצל חסידים ואנשי מעשה וכנראה בחוש, (זולת השרידים אשר הוי׳ קורא. וכן שמעתי ע״ד הנהגת הגה״ח הרב מרלאו אב״ד דקהילתנו), עוד זאת יש להוסיף שבמים בפרט הרי רבינו העמיד ד״ז בספק – ראה אג״ק שם ע׳ קמ.
וראה כאן בגוף הענין:
Does water in an urn need to be switched every day according to Halacha?
ותוספת טעם לשבח, בנדו״ד בפרט, שי״א להקל במתכת שלנו, כנז׳ שם אצלנו, ובמתכת של הפחיות ידוע שהוא ברובו אלימוניום או פלדה מצופה פח.
ועוד זאת שי״ל שכל דציירי וחתימי לית להו רשותא. ושקו״ט בכמה עניני רו״ר אם אמרינן הכי – ראה ערול״נ נדה יז, ב. מענה אליהו יח ע׳ מח ובשו״ת רב פעלים יו״ד יג מחלק בין עניני שדים ומלאך המות לרו״ר. אבל להעיר משו״ת התעוררות תשובה ד, סד שרו״ר ושדים שמות נרדפים הם. וכ״מ בכ״מ בש״ס. ובשו״ת פרי השדה ג, קנח לענין תחת המטה שהוא משום רוח הטומאה ששורה גם בזה. וראה בשו”ת מכתב לחזקיהו להשד״ח סי’ ב – יד, א. וקצת דיוק ממה שבשו״ע אדה״ז שמירת הגוף ז, הביא רק להקפיד בביצה קלופה וכה״ג בצרור וחתום, משא״כ במשקין מזוגין בכלי מתכות. אלא שבד״כ מעתיק הדינים כפי שהובאו בגמרא, ועכ״ז כיון שהביא כל הדינים בחדא מחתא וכוללם כאחד באותו סעיף, יש מקום לקצת דיוק. ובאמת שגם בגמ׳ איכא למידק הכי. אבל ראה לקוטי הלכות נדה שם. ויל״ע בדבריו מהיכא תיתי כן כיון שלא נתפרש להדיא. וכש״כ בפחיות דעדיפי מצרורים וחתומים. וראה במנחת פתים יו״ד קטז, ה, שמחלק בין חותם ברזל לשאר חותמות. ומשמע מדבריו שמועיל גם בביצה קלופה. וראה מענה אליהו שם.
ובינותי בספרים, שיש שכתבו להתיר גם באוכלין תחת המטה – ראה שו״ת ישועות משה אהרנסון כא. ויתירה מזו, גם בביצה קלופה בסגורה הרמטית, אע״פ שבזה נמצא להדיא שגם בצרירי וחתימי שורה רו״ר, וכתבו מדעתם לחלק שסגורה הרמטית עדיף טפי – ראה שו״ת שלחן הלוי א, כג, ג, ד. ואף שיש מקום לפקפק בדבריהם, וראה מציון תצא תורה רצה. וש״נ. אהל יעקב מאכלי גוים ע׳ תרעח. ועוד. וראה ויען דוד א, קיט, בכלי תוך כלי. ודחה דבריו ביבי״א י, ט. אמנם בנדו״ז שבלא״ה דשו רבים ולא נז׳ להדיא לאסור בצרירי, כל כי האי אין להחמיר נגד המנהג.
#8473