Sending a Message to a time zone which is already Shabbos

 

Question:

Is one allowed to send a Private (WhatsApp) message to a Frum Yid who is in a time zone where it’s already (or: still) Shabbos?

Is there a difference if you’re sending a message to a WhatsApp group with some people who are in middle of Shabbos and some are not in middle of Shabbos?

 

Answer:

It is permissible in both instances.

 

Sources:

ראה השקו”ט עפמש״כ אדה”ז בקו”א רס”ג בסופו, שבט הלוי ח”ח סי’ מ’, שש”כ פרק ל”א סעי’ כ”ח ובהערה פ’ שם, וכן במעדני שלמה ע’ פ”ג, פרדס חב”ד גליון 14 ע’ 69, פרד”ס שלום (וולפא) ח”א ע’ צג, העו”ב אה”ת גליון 923 ע’ 73. וראה בהליכות שבת (גורדן) סי’ רסג סי”ז אות קלה ואילך. ועוד ועוד.

ולהעיר עוד:

א. אפשר לפקפק בהשליחות בגרופ וואטסאפ, האם אכן יש כאן זכי’ מסויימת, שהשולח מזכה לו בזה שמדבר אתו. ועכ”פ, אם לא נשלח לטובת הנשלח או בשליחותו ודאי אין מקום לפקפוק. ואפילו אם כן – הרבה מקילים. וראה בספר הליכות שבת הנ”ל שכתב יפה לחלק בין עשיית מלאכה לפקס וה”ה וכש”כ בוואטסאפ.

ב. יש לחלק טובא בין פאקס לוואטסאפ, שכשהטלפון כבוי לשבת הרי לא נעשה שום מעשה בחפץ זה במקום האיסור, אלא בהכלים של מאגרי האינטרנט של החברות, שגם שם אין כאן מעשה מסויימת. ואם כנים הדברים, אפשר להוסיף שגם אם אינו יודע אם הטלפון סגור לשבת, יתכן שהצלצול והכיתוב וכו’ של הפלפון במשך השבת הוי אינו מתכוין בלי פסיק רישא, שהרי אולי כבוי, והוא צריך רק המודעה של מוצ”ש, ולא הצלצול וההודעה שהגיע הודעה וכו׳ במשך השבת שאינם מועילים עכשיו שהרי לא יקרא עד מוצ”ש.

ג. חוץ מהנ”ל, הרי אם דנים לגבי עצם המודעה או הכיתוב שמופיע וכו’ – הרי אינו כתב גמור כידוע בענין המצלמות ושמותר למחוק שמות וכו’ שלא כבפאקס שיש כתב ממשי.

ד. הכלל שבפלפון הרבה פחות ברור מהות האיסורים.

 

 

#8304