It’s Friday night after the meal. May I put my leftover chicken in the freezer for later on in the week? Or do I need to put in the fridge? Is putting it in the freezer an issue of hachana on Shabbos for after Shabbos?

 

Putting away leftover food in the freezer instead of fridge is allowed and is not considered preparing for after Shabbos.

 

Sources:

בכלל, התירו הכנה להציל מהפסד, כשאא״פ בע״א, כשאינו עושה מעשה בידים – ראה מג״א תק, יג. אדה״ז שם כ. מג״א תקי, יג. אדה״ז שיט, יח. מג״א שכא, ז. אדה״ז שם ז. תהל״ד שם ו. תהל״ד תק. וראה אדה״ז רנד, י. תהל״ד שם ט. בשולחן שלמה (אוירבאך) שבת ח”ב שכ, סקכ”א (עמוד תכט) אוסר להניח לכתחילה במקפיא, ומתיר רק להחזיר לשם. אבל בהערה כא כתב שכדי שלא יתקלקלו האוכלין, מותר. עכת”ד.

ונראה, שאף באופן שכדי שלא יתקלקלו מספיק להניחן במקרר מותר, שאין בזה טרחה יתירה להניחן במקפיא. וראה לשון המג”א שכא, סוס”ק ז: “דמוכח מילתא דלצורך חול הוא”. ובשו”ע אדה”ז שם ס”ו: “ניכר הדבר שטורח”. ובשו”ת מנחת שלמה ח”ב לה, יב: “דיש להתיר כמה אופני הכנה מטעם שרגילים לעשותם בלי לחשוב על הצורך”, ע”ש באריכות. וראה תשוה״נ א, רכז.

ובאו״א עד״ז, שהחזרת חפץ למקומו אינה בגדר הכנה – ראה ארחות שבת ב, כב, עז. אגורה באהלך ניימאן ב, או״ח נב. מאזני צדק ב, יז. וכן מצינו שמותר להחזיר מחזורים לביתו ביו״ט.

ובפשטות, שעיקר גדר האיסור שטורח בדבר שאינו לצורך שבת ומעשה חול הוא וזלזול לשבת – ראה אדה״ז שלח, ח – משא״כ בכגון דא.

ומה גם לשיטת מהרש״ג שכשאינו נעשה בכדי להרויח זמן בחול אינו בגדר הכנה – ראה אצלו א, סא. שם סג. וכעי״ז בערוה״ש תרסו, ג. תרסז, ב. וראה בהבנת דעת מהרש״ג  ובישוב הקושיות דמיירי כשאא״פ באו״א – עטרת משה לעמבערגער לתלמידו או״ח קה.

וכן סתם בשו”ת מנח”י חלק ח סימן כד להיתר במקפיא מטעמים הנזכרים (אבל ראה שם מג).

וראה בארוכה בשבת כהלכה ח”ב פי”ב ביאורים אות ד*.

 

 

#7003