Can one play Draidel on Shabbos using beans?

 

There are 3 issues that need to be addressed:

Dreidel – The dreidel should not be played on Shabbos. According to some authorities, a dreidel is possibly considered a keli shemelachto l’issur.

Muktza – raw inedible beans are considered to be muktza. In order for something (that’s not a keli or food) to lose its status of muktza (and attain toras keli) it needs to either be designated forever or have something changed on it.

Playing with food – is allowed as long as the food does not get ruined.

 

סביבון – הוא כלי שמלאכתו לאיסור, וא”כ לכאו’ מותר לשחק בשבת שהרי מותר לטלטלו לצורך גופו (ומקומו), אלא, כאמור בפנים, שאין לשחק בלא״ה בשבת, גם מצד זלזול שבת וביטול תורה כבמשחק הכדור, וגם שלא לשחק להרויח. ויש נזהרים מחמת חשש מוקצה בכל משחק, כמו בכדור, ולא ס״ל לחלק במיוחד ומיוצר ביחוד למשחק. גם יש מדמים לאיסקאק״י וכן מברשת ומגרדת שצ״ל מיוחדת לשבת משום עובדין דחול. וראה שו״ת בא״מ ב, כד, לגבי משחק הדומינו.

ועיקר השאלה הוא ע”פ הרמ”א שלח, ה, כמובא בשש”כ טז, לב (במהדו״ח – לג) לענין סביבון. אבל מי שמשחק סתם (כלומר לא להרויח) מתיר השולחן שלמה בסימן שלח, ה בהערה ח. אבל כנ”ל ההיתר הוא רק זולת הטעמים האחרים.

מוקצה – ע”פ שו”ע אדה”ז סימן שח סעיף ח ונג בדין דבר שאין דרכו לייחדו לכך. ואם מייחדו למשחק, אף שאחר השבת זורקם, נחשב מ”מ יחוד לעולם.

ביזוי אוכל – שו”ע או”ח סימן קעא סעיף א, ד, ה. שו”ע אדה”ז הל’ שמירת גו”נ ובל תשחית סי”ד.

ואם מייחדו למשחק לעולם – הרי נעשה לצורך. וראה בכעי״ז שערי הברכה מהדו״ח ג בהערה קכ בשם הגרשז״א. אף שכאן הרי אינו נעשים ממש לבזיון אבל אצל רוב אנשים בימים אלו אם יהיה פול חי על הארץ לרוב יזרוק את זה, בפרט אם שחקו בזה לזמן רב אף שלא נעשים ממש בזיון.

 

 

#6492


Comments (2)

  • BB December 14, 2020 - 3 years ago

    לענין מוקצה אצל הפול חי, האם יש מקום לומר שהם כמו דבר שלפעמים מייחדים להיתר, וא”כ יהיה די בזה שמשחק זה פעם אחת בחול אף שלא יחדו לעולם. שהרי יש שם bean hunt וא”כ אפשר שזה קצת רגיל?

    • AskTheRav December 14, 2020 - 3 years ago

      —תלוי בפלוגתא דגרעיני משמש שנתפרקו מע״ש. ראה שבות יצחק ה, ה. שש״כ טז הערה ל. ולענ״ד צ״ע טובא מש״כ בשש״כ להתיר ואפי׳ בנתפרקו בשבת, דמאי שנא מכדור. וגם לרמ״א, ה״ט שמיוחד לעולם, ולא הותר ללא יחוד כלל. 

Comments are closed.