Is there any reason not to go shopping on motzei Shabbos? I thought I once heard that it is better not to, but people tell me there is no problem with it.

 

Halachically there is no problem with shopping on motzei Shabbos.

The Rebbe Rashab would not give out money for household expenses on motzei Shabbos, instead he would give the money to his Rebbetzin before Shabbos and she would buy things motzei Shabbos.

From this is evident 1 of 2 things: either that it was a private minhag of the Rebbe Rashab, or that his minhag was only to refrain from designating money but not from shopping itself.

 

ראה רשימת היומן ע׳ נא (פולין סיון-מנ״א תרצ״ב). אג”ק חכ”ז ע’ מא. תורת מנחם כרך כא עמ’ 272, ושם שיש לזה מקור מר’ יהודה החסיד. וראה גם שיחת מוצש”ק פ’ וילך תשל”ט. מוצש”ק פ’ צו תשמ”ג סל”ז. מוצש”ק פ’ נצבים תשמ”ה סי”ט. יחידות כללית כ״ד כסלו תשמ״ח. ועוד.

וראה שו”ע יו”ד סו”ס קעט ובנ”כ. ובכמה שיחות הנ”ל משמע שהיתה הנהגה פרטית.

וראה ביאור בדבר בהגהות מילי דחסידותא על צוואת ריה״ח מהא״א מבוטשאטש ז”ל, אות נ. ושם, ש”אינם רוצים ליתן בתחילת השבוע בהקפה”. וראה השקו״ט בקובץ העו”ב (אהלי תורה) גל’ תשעז ע’ 21. ירחון באור החסידות גל׳ עו.

ולהעיר מהסיפור הידוע שהבעש”ט אמר לתלמידיו לקנות מאכלים לסעודת מלכה, ואף שהיו עדיין לבושים בבגדי שבת בלי כסף, והכניסו ידיהם לכיסיהם ומצאו מעות. וי”ל שהדיוק הוא לא “להוציא” מעות במוצ”ש, אבל לקנות דבר-מה תמורת מעותיו לית לן בה. ועפ”ז אולי  נתוסף ביאור בהנהגת אדמו”ר מהורש”ב הנ”ל, שהוא בעצמו לא נתן כסף להוצאות הבית במוצ”ש, אבל הרבנית קנתה דברים.

אלא, שבשיחת כ״ד כסלו (בסרט הקלטה. אבל בתורת מנחם הוא באו״א) נזכר בקשר עם דמי חנוכה לסכם עם המקבל שיוציא המעות רק ביום ראשון. ומשמע להיפך, שחלוקת המעות עדיפא מלקנות.

 

 

#6324


Comments (2)

  • Levi January 16, 2020 - 3 years ago

    Is the same with the Minhag of not discussing finances Motzei Shabbos?

    • AsktheRav January 20, 2020 - 3 years ago

      This is not an issue. I am not aware of such a custom.

      והרי כו”כ שיחות ע”ד מגבית ונתינת כסף, ורק שדוחים הנתינה בפועל, ראה לדוגמא שיחת כ”ד כסלו תשמ״ח (התוועדיוצ ע׳ 91). וכמו שכתבנו, שמקום לומר שהחשש הוא רק לייחד כסף ולא לקנות וכש”כ לדבר ע”כ.‎

Comments are closed.