Should someone make the Brocha שנתן מכבודו לבשר ודם on President Trump?

 

There are several opinions among the Poskim regarding this matter. Generally, the Brocha is recited upon seeing a ruler who has power over life and death. Many Poskim maintain that the President qualifies, being that he has the power to pardon a death sentence. Alternatively, the requirement that the ruler must have the power over life and death only applies to ministers but not to the king himself, or the president.

There are however Poskim who maintain that one should not recite a Brocha (for the reasons mentioned above and other similar arguments) and yet others who maintain that one should recite the Brocha but skipping ה’ אלוקינו מלך העולם.

In practice, in accordance with the general principle of ספק ברכות להקל, the Brocha should be recited but “Shem Umalchus” should be skipped.

 

ראה: או”ח סי’ רכ”ד סעי’ ח’ ובמג”א ס”ק ה’ שם, סדר ברכות הנהנין פרק י”ג סעי’ ט’, רדב”ז ח”א סי’ רצ”ו, (והעתיקו דבריו במג״א שם. ועוד), וראה שו״ת חת״ס סי׳ קנ״ט, תורת חיים סופר סי׳ רכ״ד, בני ציון שם י, מנחת אלעזר ח”ה סי’ ז’, אפרקסתא דעניא ח”א סי’ ל”ב, קרית חנה דוד ח”ב סי’ ל”ו, באר משה ח”ב סי’ ט’, הליכות שלמה (תפילה) פרק כ”ג סעי’ מ”ב הע’ ס’, שו”ת שבה״ל א, קלה, יחווה דעת ב, כח, שו”ת תשובות והנהגות ב, קלט, מסורת משה ב ע׳ נ. ועוד. וראה הנסמן בשערים מצויינים בהלכה ס, ו, בפסקי תשובות על סי’ רכ”ד, הלכה ברורה יוסף שם, מאיר עוז שם ח. ועוד. וראה גם בשיחת יו”ד שבט תשל”ה שנזכר ע”ד השקו”ט בזה.

ויש מהנ״ל שכתבו עוד טעמים בדבר שצ״ל לבושי מלכות או עם פמליא של כבוד (משא״כ לצורך בטחון). כן יש שכתבו שאם נבחר לזמן קצוב אינו מלך. וכן שאם כפוף לבית הנבחרים ובידם לשנות דבריו מהן ללאו אא״פ לברך, ובכבשו״ת רדב״ז שם. לאידך י״א שהכי חשוב במדינה אי״ב התנאים שצ״ל להמית ולהחיות, כבפנים – ראה הנסמן בספרים הנ”ל. אלא, שבשו״ת חת״ס מוכח להדיא דס״ל שזהו גדר מלך בכלל, ראה בא״מ שם. כן להעיר שפשטות ד׳ הרדב״ז מ׳ דלא סגי מה שבידו לחון וצ״ל שבידו להמית דוקא, וכן גם בשו״ת ר״א ב״ד במקורו, בשו״ת לב, וכפי שהובא בארחות חיים ברכות מט, עייש״ה. ולפלא שהאחרונים הנ״ל לא העירו מזה. ושו״ר מזה בשער העין כט, ועייש״ע בכהנ״ל.

ובסה״מ קונטרסים ב ע׳ 562: שר או מושל הדנים דיני נפשות במשפט ובידם להמית או להחיות כשרואה אותן מברך עליהם וכו׳. והיינו כדברי הרדב״ז שם שהביא במג״א, שרק בכגון דא מברך בשו״מ. אבל, בלשונו ״או להחיות״ משמע קצת דבחדא מינייהו סגי. אלא שאין הכרח כלל, והכוונה מתפרשת כפשוטה שבידו לעשות כרצונו, זה או זה. וק״ל.

איברא, שבהערות כ״ק אד״ש לבד קודש ע׳ 26: “שגם . . השרים הגדולים: להעיר מהא דגם עליהם מברכים כו’ (מג”א לשו”ע או”ח סרכ”ד סק”ה) והא דלא הביאו כאן, י”ל שהוא 1) מפני שברכתם בלא שם ומלכות 2) ועיקר — כיון דאדה”ז לא הביאו בסדר ברה”נ שלו (פי”ג ס”ט) משמע (לכאורה) דלא ס”ל”.

ולפ״ז שלאדה״ז מברכים רק על מלך עכצ״ל שלדידן גם במלך גופא צ״ל באופן שיש בידו להמית ולהחיות. ויל״ד. ולהעיר שהערה הנ״ל נכתבה בקשר לרצח קענעדי, והודגש בשעת מעשה שהוא בגדר שרים הגדולים – ראה המסופר בית משיח גל׳ 175. תשורה שפערלין-צייטלין טבת תשע״ה.

ולכאו׳ ילה״ע משיחת ש״פ צו תשי״ד בהסיפור עם הרד״ץ ע״ה חן ונז׳ שם שברוסיא לא הי׳ על גביהם קאנגרעס והי׳ ביכולתם לעשות ככל שלבם חפץ. אבל יל״ד בקל, שר״ל שמה״ט השתדל ביותר להגיע ולהוציא ס״ת וכו׳, אף שיש מפקפקים בזה, (וה״ט להתיר משום שלום מלכות – ראה חינוך שעט. כנה״ג יו״ד רפב בהגה״ט יד. פת״ש שם. כה״ח קלה, עז בסופו. ויתירה מזו – במהרש״ם ג, קצח שהותר רק למלך ולא להגמון. וראה יבי״א ד או״ח טו, ח).

ולמעשה, לא ראינו ולא שמענו שיברכו כן בנשיאי ארה״ב, ומאז ומקדם נפגשו חסידים אתם ע״פ הוראה. וכן לא נז׳ בשום מקום אודות כ״ק אדמו״ר מוהריי״צ שבירך כשנפגש עם הנשיא הואווער, אף שלא שמענו אינה ראי׳. וגם נשיא המדינה באה״ק בידו לחון, ולא שמענו ע״ד ברכה בשעת הפגישות עם שז״ר ע״ה.

ז״ע ראיתי בתחיינו תשרי תש״פ ראיון עם הר״ש שי׳ חפר שביחידות שלו שאל כ״ק אד״ש מה הי׳ בדינר כשהופיע נשיא פורד. וכשנענה שהררא״י שי׳ ש״ט בירך עליו ברכת שחלק מכבודו שאל אם בירך בשו״מ ונענה בשלילה.

סב״ל – כמו במברך על הצלת חבירו, ראה סדרברה״נ שם יג, ד, אף שי״א שבברכת השבח ל״ש ד״ז.

 

 

#6139