Is it “Bal Toisef” to place a Mezuza when not obligated?

 

Regarding the question I asked yesterday; If I place Mezuzas on both doors in a case where only one of the doors need it, will there be a Shailah of “Bal Toisef”?

 

When a doorway is obligated in a Mezuzah but one has a Safek which side is the Halachic “right side”, according to the strict law he is allowed to place 2 Mezuzas, 1 on each side. The reason for this is that only 1 Mezuza is actually in the right place and fulfilling the Mitzvah, while the other one is for sure in the wrong place and not considered anything. However many Poskim contend that in practice one should not do this (for various reasons).

In this case however, where the Mezuzah would not be placed on the other side of the doorway, but rather (randomly) on a beam in middle of the doorway, it would seem that there is no issue. Nonetheless, it should not be done since there is no reason to do so.

 

Sources:

במקום ספק או לחוש אפילו לדעת יחיד ואינו מתכווין לשם מצוה ודאי – ראה שו”ע אדה”ז או”ח סי’ ל”ד ס”ד שלכן מותר להניח תפילין דרש”י עם ר”ת, משום “שהרי לא עשה אלא מצוה אחת . . שזוג הב’ עומד בפיסולו בפני עצמו ואינו שייך כלל לזוג הכשר”.

שקו”ט בנוגע למזוזה בפרט – ראה בשו”ת מהר”ם שיק יו”ד רפז. שו”ת בנין ציון סי’ צט-ק. מנחת פתים רפט, א.

מהפוסקים שמותר למעשה – שו”ת שאילת יעבץ ח”א, סי’ ע. שו”ת בנין ציון סי’ ק. שו”ת איש מצליח א, יו”ד סי לה מילואים ו. שו”ת אור לציון א, יד.

מהנמנעים למעשה – דעת קדושים רפו, יז (ומסברא ל”ש בכך בל תוסיף כי כוונתו רק מצד ספק בהלכה . . ומ”מ לא שמעתי בשום פעם ב’ מזוזות בפתח אחד). שם רפט, ב. שו”ת מנחת אלעזר ח”ב, סי’ מ (לא שמענו מעולם מהגדולים אנשי שם רבותינו לעשות שתי מזוזות גם במקום ספיקות). שו”ת מנחת יצחק ח”א, ט (יוכל לומר שיש פתח דחייב בב’  מזוזות מן התורה ויש חשש בל תוסיף). שו”ת חלקת יעקב יו”ד קסב (אחרי שמאריך שאין בזה איסור מסיים “למה לי לנגוע בחשש דבל תוסיף”). שו”ת שלמת חיים יו”ד קסח (פשיטא אם עושה מכח ספק שאין בזה קפידא). שם קסט (שלא יעשה בפהרסיא ובפרסום שיהא נראה כאילו הדין לעשות . . ואנחנו מקובלים רק מזוזה אחת). שו”ת דבר יהושע ב, ג-יב (אין רצוני להורות דבר התמוה לרבים). שו”ת שבט הלוי ח”ג, קנ. שם ח”ח, קסט (מצד עצמו דבר מגונה הוא ויש למחות ע”ז להוסיף ולקלקל צורת מצות התורה).

והנה עד כאן לא פליגי אלא בקביעת שתי מזוזות בשני צדדי פתח אחד, וגם הרבה מהנמנעים לא נמנעו משום בל תוסיף אלא מטעמים אחרים. משא”כ בפתח שיש בו ספק אם חייב במזוזה או שרוצה להחמיר כדעת יחיד, ודאי שמותר לקבוע שם. וכדמוכח בכ”מ שקובעים מזוזה אחת במקום ספק או חומרא בעלמא בלי חשש.

וכש”כ בנידון דידן שנקבע בעמוד באמצע הפתח, הרי ממ”נ: אי הוי פתח נפרד, הרי חייב. ואי הוי כולו פתח אחד, הרי אינו נחשב לצד השני של הפתח אלא כתלוי באמצע הפתח. וחזרנו לעיקר הדין שכשאינו במקום וזמן המצוה לית לן בן והוי דומיא לקובע מזוזה באמצע הקיר ממש.

 

 

#6056