Can one mix mayonnaise and ketchup on Shabbos with a Shinui? 

 

Question:

If I am making a dressing for salad on Shabbos with mustard and mayonnaise, should I add water to make it more liquidy, and should I use a Shinui?

 

Answer:

Yes to both questions. You may not mix forcefully.

In practice, one should be careful to mix the ketchup and mayonnaise gently without too much strength.

Whether the Melachah of Losh is applicable to mixing two thick liquids with each other is a topic of dispute.

However, even if the melacha of losh is not applicable here, there are other issues of mixing two thick liquids together.

 

Sources:

הנה ע”פ סברא הי’ נראה לומר דעירוב ב’ נוזלים לא חשוב לש ואין צריך שינוי, דגדר לש הוא שמחבר דברים מפוררים ע”י משקה. וכן נראה מדברי הקצות השלחן סי’ ק”ל ע’ כט שכתב לענין עירוב באנאנעס עם מיץ “אבל יש לומר אדרבא כיון שהבאנאנעס הם גוש א’, וע”י תערובת המשקה לא נעשה פעולת לישה שיתחברו ויתדבקו יחדיו, כיון שכבר מחובר ועומד, אלא שנעשה רך יותר אין בזה משום לישה. ולא דמי לשום שריסקו דאסור לתת עליו משקין דשום מרוסק אינו גוש א’ וע”י המשקין מתדבקין יחד”. אמנם עיי”ש שסיים דמ”מ יש למנוע מזה כיון שמצינו לדעת הט”ז שיש איסור בנתינת חומץ לתוך צנון, אף שאינו מתדבק ונעשה גוש א’, ולכן יש לחוש דאפשר להט”ז יש איסור גם בזה. (אמנם צ”ע בזה דדברי הט”ז גופא הם חידוש כמו שתמה השביתת שבת בהקדמה אות כ’, והובאו דבריו בקצות השלחן שם ע’ כז, וכתב בקצוה״ש שם דאולי ע”ז סמכו העולם לעשות בלילה עבה בצנון דס”ל דלא שייך בי’ לישה. ולמה הוסיף עוד על דברי הט”ז לאסור אף דברים שמלכתחילה הם גוש א’. וצ״ב).

ומצאתי בשביתת שבת מלאכת לש סע’ יא וז”ל “ונראה דכמו כן כשרוצים להמחות גבינה רכה בחלב חמוץ וכיו”ב יש ליזהר ג”כ לעשות ע”פ הדרכים שנתבארו היינו שיהיה בלילה רכה וע”י שינוי”. והיינו שדעתו הוא שיש איסור לישה אף בדברים רכים, אמנם לא כתב מקור לדבריו.

אמנם, כן מבואר בירושלמי פרק כלל גדול ההן דשחק תומא וכו’ כד יהיב משקין משום לש, והיינו שכבר שחק השום ונעשה גוש א’ עדיין יש איסור לש. אמנם כבר כתב בקצוה״ש שם שאין ראי’ משום שריסקו, דשום מרוסק אינו גוש א’, וע”י המשקין נעשו גוף א’. ועוד שנראה שדברי הירושלמי הולך לשי’ רבי שיש חיוב בנתינת משקין בלבד, אבל לדברי ריב”י אפשר דלא סבירא לן כן.

וכדבריו כן פסק בשמירת שבת כהלכתה פ”ח סעי’ יב-טז. אמנם לאידך גיסא באגרות משה או”ח ח”ד סי’ עד אות יג כתב “ובנתינת שמנת וכדומה בקאטעד”ז טשיז או בגבינה שמנה (פאט טשיז) ליכא לישה ומותר”. ועי’ חוט שני מלאכת לש ס”ק א’ שבמערב ב’ עיסות אסור רק אם מתכוין לתקנם עי”ז.

והנה לדבריהם נראה שיש להחמיר אף לעשות בלילה רכה ולא עבה. אמנם כיון שדין זה הוא חידוש וחומרת האחרונים, לכאורה מקום לומר שיש להקל אף בבלילה עבה אם משנה באופן הגיבול כגון שלא יטרוף בכח.

אמנם אף אם אין איסור לישה במערב ב’ נוזלים, בלא״ה צריך ליזהר שלא לטרוף בכח אלא בנחת. דכן אי’ בשבת (קמ, א). וראה סימן שכא במג”א סקכ”ד מהג”מ שאסור לטרוף שום דבר. וראה גם שם סקכ״ח. ובפמ״ג בא”א שם פי׳ דנראה כלש כשעושה עב. וכן בחמד משה סי’ שכא סק”ו מבאר שאסור מצד לישה. וכ״כ בשש”כ פרק יא הערה קמא בשם הגרשז”א. וכ״ה כבר בשיטה לר״ן ור״י מלוניל שבת קלט, ב, דמיחזי כגיבול. אבל לדבריהם היינו רק בדברים עבים. וראה בשבה״ש לש סקל״ח, שהקשה דהא יין ושמן אינם עבים. (ודן שם באיסור זה מכמה טעמים, או משום דהוי לש, או אף אם אין איסור לש מ”מ אסור משום דמחזי כלש במערב דברים עבים). ובחמד משה הביא גם מש״כ בסימן שלא סעיף ז שאסור לערב יין ושמן, דהיינו אף בדברים לחים, אבל כתב שהוא רק בשני מינים. וראה גם בשבת כהלכה פרק כב סעיף ל. אבל נראה שהאיסור שם הוא משום רפואה. וכן מוכח משוע”ר שם שלא סעיף א.

ובשבילי דוד שכא, ז, פי׳ שהאיסור משום תיקון אוכל, ואף בצלול אסור.

אמנם, לא מצינו מקור ברור לאסור דברים לחים שאינם נעשים עבים. ועוד, שהאיסור רק לטרוף בכח ולא בעירוב גרידא. וכ״כ בקצוה״ש קל בבדה״ש כ. והוכיח כן מחיי״א כ, כא. ובפרט אם נאמר שהוא משום עובדין דחול. וכ״ה להדיא בתורת האדם לרמב״ן שער המיחוש. וכן ברשב״א שבת קכט, א. וראה בשלה״ג בלשון ריא״ז שהוא טורח יתר ואומנות גדולה, וד׳ ריא״ז הובאו במג״א.

וכן כתב בשבת כהלכה פכ”ב אות ל’ שאסור לטרוף בכח אף דברים שאין בהם איסור לישה. ועי’ בביאורים שם שהאריך בענין זה. וראה אצלנו בבירור הלכה בענין מלאכת לישה בשבת הערה 10 – עודנו בכתובים – לענין טריפת שחליים מה שכתבנו עד״ז.

ובשש”כ פרק ח יב-יד כתב שמותר לערב בלילה רכה ברכה בשינוי. (וראה קצה”ש סימן קל בדה”ש סק”ג בגדר בלילה רכה. והארכנו גם בזה שם. ואכ״מ).

 

 

#5115
#19591