I am looking into buying a flight to EY and I saw a letter from the Rebbe that if possible one should buy tickets from El Al. Does this apply even if a flight from El Al is a couple hundred more expensive than flying with another airline?

 

Link to The Rebbe’s letter in Likkutei Sichos vol. 22 page 332

 

Where it is significantly more expensive you do not need to buy from El Al.

 

טעמים ומקורות:

מקור הדין בדרשת רז”ל – מובא ברש”י ויקרא כב, ב – על הפסוק או קנה מיד עמיתך. וכמה פוסקים כתבו כן אפילו אם צריך להוסיף על המקח – אבל רק במעט, ראה בס’ אמרי יעקב (שטרן) על שו”ע אדה”ז הל’ מכירה ומתנה ס”ק כ”ב, וש”נ. אבל בנדו”ד הוי הוספה מרובה ופשוט שאינו צריך. ובמש”כ החת”ס דהחיוב הוא רק במי שאתך בתורה ומצוות – יל”ע ממכתב כ”ק אד”ש (לקו”ש חכ”ב עמ’ 332), ואכ”מ.

ושוב מצאנו מה שכתבנו במק״א בענין זה, בסגנון אחר קצת, ומשנה לא זזה ממקומה, ומועתק בכאן:

לכתחילה ישתדל לקנות מבעל חנות יהודי וכמ”ש (ויקרא כה, יד) “או קנה מיד עמיתך”. (וראה שו”ת הרמ”א ס”י. חת”ס חו”מ סע”ט וסוסי’ קלד. מנח”י ח”ג סקכ”ט. וראה אג”ק חי”ג ע’ רצב, ושקו”ט בזה בקובץ העו”ב אה”ת גיליון תשצח ע’ 41. ולהעיר משיחת ש”פ בהו”ב תשל”א).

דבר זה הוא גם כאשר חנותו של היהודי מרוחקת קצת יותר מהחנות של הגוי (ראה שו”ת מהר”ם שיק חו”מ סל”א. וראה שמ”ב לאאזמו”ר זצ”ל סס”ב ס”א בקו”א ולאאמו”ר הכ”מ עמ”ס ע”ז כ, א ד”ה ור”מ. ב”מ עא, א ד”ה עמי).

דבר זה הוא גם כאשר המחיר בחנות היהודי הוא קצת יותר יקר מהחנות של הגוי. אך אם ההפרש הוא גדול אינו מוכרח לקנות מהיהודי (ראה שו”ת מנח”י שם. שמ”ב שם. ועוד).

 

 

#4512