Highlighter Over Hashem’s Name
Question:
Is it permissible, while learning with children Chumosh and going over the words they know to get Hashem’s name highlighted with a see-through highlighter?
Answer:
Should be avoided.
Sources:
בכתב ע״ג כתב ה״ז מחיקה – ראה שו״ת תשב״ץ א, קכז. וכן בדיו ע״ג סיקרא – שו״ת חת״ס יו״ד רנו. וראה מק״מ רעו, מט. לשכת הסופר יא, ב. ויש שהחמירו גם בדיו ע״ג דיו, כ״מ בתשב״ץ. אלא שבפשטות מיירי שיש גריעותא בכתב הראשון (ראה שאילת משה סת״ם יא, יא (ע׳ סז). שערי הכתב שם ג, ט – ע׳ שנה). וראה ברכ״י או״ח לב, י. והמובא במק״מ שם.
וראה בשו״ת נובי״ת יו״ד קפא (לבנו) שמחלק אם מגרע מקדושת הכתב, כבשם הנכתב בדיו וזרק עליו זהב, משא״כ בכתב בצבע שלא בדיו ומחפה אח״כ בזהב. וראה עמק ברכה לח, ב משה״ק ע״ז.
אמנם, בסיקרא ע״ג דיו בודאי אסור. ובריטב״א גיטין יט, א כתב שאף שכתיבה עליונה גרועה מ״מ ניכרת קצת הסיקרא. ומשמע שמחמת עצם הענין שהסיקרא ניכר ה״ז מחיקה לגבי כתב התחתון. ובפירש״י שם: מחוק הוא ולא כותב שמתחילה הי׳ כתב הגון מעתה. ואף שהסיקרא גם הוא הגון, משמע שאינו הגון כ״כ כשיש גם דיו. אבל בגדוה״ק ד, ד כתב הטעם שאף שלא נתבטל כתב התחתון חשיב כמוחק שהסיקרא מחליש ופוחת הדיו. ועיי״ש שאם מאיר הדיו יותר לית בה משום מחיקה. ולפ״ז, תלוי אם הזרחן ממעיט ומכבה הדיו או איפכא מאירו יותר. ולפ״ז, נתת דבריך לשיעורים לשפוט בכל גווני. ואיך שיהי׳, לכאורה אי״ז לכבוד השם. וראה מה שהאריך בזה בקודש לה׳ רייך יד. ושם במראה קודש טז בנדו״ז בפרט, בשם הגר״י זילברשטיין.
#35365