Missing Zachor for the sake of Mivtzoyim

 

Question:

There is a shliach who can’t lain megillah and needs bachurim to come for Purim, but we would have to go before Shabbos and he doesn’t get a minyan on Shabbos, so we would miss zachor, and and he probably won’t have a minyan on Sunday either. [according to the Magen Avraham who says you could be mashlim on Purim even though the Mishna Berura is mefakpek].

So, are we allowed to miss zachor to lain megillah there?

 

Answer:

It is highly questionable if this is permitted.

 

Sources:

בשו״ת תרוה״ד קח בבני הישובים שיש לנסוע לפ׳ זכור ולא לפורים. וטעמו  שאף שמקרא מגילה עדיפא וכל המצוות נדחות מפני׳, מ״מ לרוה״פ נקראת ביחיד, ואילו קריאת זכור לרא״ש היא מה״ת. ובמג״א בריש תרפה כתב ליישב המנהג לפי שיוצא בויבוא עמלק. וכמה חולקים על המג״א. והנה כמה כתבו להקשות אתרוה״ד שהקריאה בעשרה אינה מה״ת. אבל לדינא נקטו בכ״מ להחמיר שג״ז מה״ת.

ובאמת צ״ע בדעת המג״א, שגם אם אפשר לצאת בקריאת ויבוא עמלק בפורים. אבל סו״ס התקנה מדרבנן עכ״פ לקרוא בשבת שלפני׳. והיאך יבטל התקנה מדרבנן. ואפשר שלמג״א מדרבנן סגי אפי׳ לכתחילה לקרוא או בשבת או בפורים. וכ״כ ליישב בשו״ת תשוה״נ ה, רכח. ואולי גם מדרבנן הוא רק בגדר קביעות זמן לחוד, ויוצא גם בזמן אחר. (ולהעיר מהשקו״ט בקראו באדר ראשון אם יקראו שוב באד״ש. ולכאו׳ בפ׳ זכור עכ״פ צ״ל שבת שלפני פורים, אם לא שנאמר שכיון דלענין הספד ותענית שוין סגי בדיעבד באד״ר. וראה באו״א בריטב״א מגילה ו, ב. כון כן בלא קראו ד׳ פרשיות אם יש תשלומין בשבת הבאה.  וצ״ע שעכ״פ בפ׳ זכור שהיא מה״ת עליו לקרוא בשבת הבאה. ובמשנ״ב תרפה, ב, (ומקורו משע״א ח, צה. ובפת״ש שם בשם שו״ת גוו״ר א, לו) סתם הדברים ומשמע דקאי בכל ד׳ פרשיות). ועוד אפשר שכיון שנסיעת בני הישובים עולה דמים תרתי משמע, וגם כעת שאין להם מנין אנוסים הם, ואינו מחוייב לטרוח כולי האי, כיון שמקיים עכ״פ המצוה מה״ת, ומותר לו להדר לקרוא בעשרה אף שמתבטל עי״ז מתקנת חכמים כיון שמעיקרא אנוס הוא. ודוחק קצת.

ויל״ע לתרוה״ד באין בידו מגילה ואינו יכול לקרוא ביחיד מה דינו.

והנה, בנדו״ד, אין המדובר במקרא מגילה ביחיד, אלא שהשליח או אחרים אצלו יתבטלו לגמרי ממקרא מגילה. אבל הנוסע לא ישמע גם ויבא עמלק. ואף את״ל שבכגון דא מקרא מגילה עדיף, ותליא בפלוגתא אי שאר מצות נדחות מפני׳, וראה אצלנו

If a person on Mivtzoim says he can only do one, either Megillah or Tefillin, which should be done?

מ״מ אין לו לבטל חובת זכור המוטלת עליו מחמת קריאת היחיד, שאין לו לבטל חובתו בשביל שיזכה אחר. ולדידי לא קיימא לשאלה, שהרי לכו״ע חייב לשמוע פ׳ זכור עכ״פ מדרבנן, או בשבת או בפורים, וכש״כ שי״א שהיא מה״ת, ודלא כבני הישובים שכעת אין בידם אפשרות לקיים המצוה במקומם, ומבטל המצוה בכדי לזכות אחר במצוה מדברי קבלה. ואף את״ל שמותר לו להפקיע עצמו מהמצוה לפני שהגיע זמן החיוב – הרי לפום סברא הדין גופא אין מקום שיסע למק״א לזכות האחר לפני זמן החיוב.

 

 

#33568