May one attach to his winter coat the inner wool lining on Shabbos?

 

Question:

If one has a winter coat that consists of an exterior and a removable wool lining, may one attach the inner wool lining on Shabbos?

Does it matter whether or not it’s temporary? If so, what is the timeframe?

Does it matter whether or not the lining is attached and detached via a zipper vs hooks, buttons, snaps etc.?

 

Answer:

Best to do it before Shabbos.

If it wasn’t done before Shabbos, there is room to be lenient and do it during Shabbos, if it’s not the first time being done. This is provided it won’t stay there forever, but you plan on removing it when the weather changes.

If it is with hooks, snaps or buttons, it is permitted regardless, unless it is the first time.

 

Sources:

והנה כמה נגעו בזה מדין מתקן מנא – ראה שו”ת חלקת יעקב או”ח סי׳ קכ”ג. וראה גם בשו״ת אז״נ ח״ז סמ״ה.

ומהם שנגעו בזה משום תופר – ראה שו”ת דבר יהושע ח”ב סי קל”ד וכן כתב בשו״ת שבה”ל ח”ג סנ”א וח”ח סס”א. ובחוט שני ח”א עמוד קל”ד ד”ה רוכסן. ושם היקל טפי משבה״ל, שהוא רק כשישאר כך כל החורף ואפשר שישאר כן לעולם.

והרי גם בהידוק בגדים ע״י חוט אסור רק כשיש חשש שימלך להשאירו לעולם – מג״א שמ, יב. אדה״ז יג. (ובמשנ״ב שם כט משמע דקאי רק בנמלך להשאירו לעולם. ונגררו אחריו כמה מלקטים אחרונים. אבל פשטות כוונתו שחוששים שמא ימלך). אמנם. בנדו״ז שהדרך להוציאו בקיץ לית לן למיחש.

אמנם לכאורה אינו דומה לתפירה כלל ודומה לכפתור. וה״ז ממש כקרסים ולולאות המתוקנים לכך. וכן נהגו בפשיטות בסוודרים. (וראה שבה״ל ח״ח שם מש״כ לחלק). ובלולאות וקרסים גם אם ישאירו לעולם ליכא חשש, כדמוכח בשו״ת תרוה״ד קצו, הובא ברמ״א יו״ד ש, ג. אלא שאפשר דנידון הרוכסן גרע מלולאות, ודומה להידוק ע״י חוט. ועכ״פ, מסתיין להוכיח משם דליכא תפירה דאורייתא בחיבור שנעשה גם לזמן מרובה.

ובאג״ק ח ע׳ צב, דזיפער אין בו דבר שלישי המחבר, וגם אם הי׳ בנידון הזיפער חוט המחבר הוא על דרך נקב עגול תפור ורחב. ושם שמתכת ע״ג מתכת אינו הדוק. וראה אג״ק יא ע׳ תז סברא שבמתכת בכלל אין תפירה. וראה גם שם יב ע׳ תו.

וגם משום מתקן, מקום לחלק בראוי ללבישה גם בל״ז. ועיי״ע.

וראה גם שו”ת מהר”י שטייף סי ט”ו שאין בו חשש של תופר, אלא שמסיים שיש להורות לעשות החיבור ביד שמאל כשיש צורך. ובצל החכמה ח”ג צ”ב היקל לחבר שני חלקי בגד זל”ז ע”י קרסים או קשרים ואינו שייך לתופר כלל דניכר שאין עינינם להתאחד. ובשו”ת אז נדברו שם היקל רק באם יכוון להסירו בו ביום. וראה גם בשו”ת בא”מ ח”ג ספ”ח שכתב להיתר להחזיר הבטנה (לייניג) ע”י רוכסן (זיפער). (והביא גם את מהר”י שטייף הנ”ל וכתב בשמו שמתיר בפשיטות ואינו מזכיר את סיום דבריו שהבאנו). וכן כתב בפשיטות להיתר בשש”כ פט”ו סע”ח ובהערה. וראה תורת המלאכות לייטנר ד מלאכת תופר טז בשם בעל שבה״ל שהודה שהרבה חולקים עליו. וראה גם איש מצליח ב, כ. חזו״ע שבת ה ע׳ פג. שבו״י מלאכות שבת יד, יט.

וא”כ במקום שאפשר יש לעשותו לפני שבת מהיות טוב (וכ״כ בשו״ת בית אבי ב, כו). אבל באם לא עשה כן יש לסמוך על כל המקילים דלעיל ולעשותו בשבת.

 

 

#32466