If I am saying Lechaim on mashke during a meal for the purpose of saying Lechaim do I make a Bracha?

 

The custom is not to make a bracha.

 

Sources:

ע״פ אדה״ז בסדר ברה״נ ד, י שבמדינות אלו שרגילין לשתותו תוך הסעודה – בכל ענין אינו מברך. והיינו גם בבא לעכל המאכל. וראה מסגרת השולחן מג, ה. והה״נ אם הוא לאמירת לחיים, דלא שנא. והוא כדעת אדה״ז בגדר דברים הבאים בתוך הסעודה, שתלוי ברגילות לאוכלם בשעת סעודה ולא כל היום – ראה שו״ע אדה״ז רסי׳ קעז, ובלוח ברה״נ רפ״ה, ובסדר ברה״נ רפ״ד. והוא כתר״י ברכות מא, א (בדפי הרי״ף – כט, ב. וצ״ע לפ״ז בדברים שרגילים לאוכלם רק בסעודה אבל הוא לקינוח. וראה סדר ברה״נ ג, ח בסופו. תהל״ד קעז, א. וזאת הברכה בבירור הלכה יג, ב, ה (ע׳ 247)).

ובכל אופן, כן המנהג. וראה ערוה״ש קעד, יב ואילך. שו״ת קנין תורה ג, צא. רבבות אפרים ח, תקע, ב.

[ובלא״ה כתבו שכיון שבמציאות פותח הלב ומגרר תאות המאכל, עכ״פ בשותה בתוך הסעודה לא יברך – ראה מבית לוי יז ע׳ ל בשם בעל שבה״ל. אבל ד״ז לא יועיל בסוף הסעודה. וכן במשקה מתוק שקורין ליקר, יעו״ש. ובשותה בין דגים לבשר – ראה משנ״ב קעד בשעה״צ מה. ועוד סברא במבית לוי שם. ובשויו״ט בלא״ה בד״כ נפטר בברכת היין שבקידוש].

ויש שהציעו להניחו על השולחן בשעת המוציא או לטבל בו פתו – ראה עט״ז הובא בבאה״ט קעד, ח. שו״ת נחלת שבעה לה. ובשעה״צ שם פקפק בדבר. אבל הב״ד בכ״מ. וראה ברכת הבית כא, כב. תורת חיים קעז, ח ד״ה וענה.

 

 

#31661


Add Comment

Your Email address will not be published