Ordering from Amazon & Shabbos
Question:
Am I allowed to order a package from Amazon that says that it will be delivered on Shabbos (they don’t give an estimate of 3-5 days, rather, Amazon says the specific day when it will arrive. Also, Amazon does not usually use a 3rd party to deliver, they have their own delivery system)?
Also, is Amazon prime allowed if the package will arrive on Sunday/Monday? Am I allowed to order a package that most likely will require them to work on Shabbos (eg: if I order on Thursday and the arrival is on Sunday)?
My question is that today the shipping has become very precise (especially with Amazon), they always deliver on the day they said they would. Therefore, does this mean that any package that will arrive on Shabbos is not allowed to be ordered even if it’s ordered on Monday?
Also, it seems that the company is very busy every day preparing your package to arrive on time, so therefore, even if I make an order on Tuesday and it will arrive on Sunday, is that allowed (since it’s almost certain that they will do work on Shabbos)?
Answer:
Amazon gives 3 shipping options:
Prime – one day: This is usually not allowed if the package will be delivered Shabbos. Amazon prime is allowed however if the package will arrive on Sunday/Monday. If you order on Friday close to Shabbos, you should avoid Sunday delivery as well.
Regular delivery: Always allowed, even if the delivery date is Shabbos.
Schedule your delivery date: Cannot be scheduled for Shabbos.
See also here:
Sources:
ע״פ ט״ז רמד ס”ק ה ופרמ”ג שם, שמה שאפשר שהגוי ידחוק עצמו אינו היתר.
אבל כשאמור להגיע ביום ראשון אין חשש, שהמציאות שלפי חוקי החברה מתחייבים לשלוח רק בימי ב-ו ולא בש״ק ויום ראשון. וגם אם בפועל שולחים, היינו לפי שכך נוח להם. וגם אם רשום כחבר במסגרת הנקרא ״פריים״ – אין התחייבות להכניס יום ש״ק בחשבון ימי המשלוח, כמפורט אצלם באתר.זאת ועוד, שגם בלאה״כ, הרי מקום לומר (להיפך קצת), שכיון שיש אצלם רק אפשרות של משלוח מהיר ה״ז כאילו הגוי עושה מעצמו ללא ציווי הישראל. (ואינו דומה ליום השוק בשבת – שגם בזה לאדה״ז רק בע״ש אסור ולא בד׳ וה׳ – ששם אא״פ לקנות רק בשבת) – ראה ב״י רמז ד״ה ומ״ש בשם הרמב״ם בסופו שהוא דוקא בקצץ הישראל לעשות בשבת. וראה שו״ת שבו״י ב, מב. אדה״ז רמד, כ. משנ״ב רמז, ג. וראה שו״ת מהרש״ג ב, קלג באופן שהגוי עסוק כל השבוע ויכול לעשות רק בשבת.
ומש״כ אדה״ז שם כ במוסגר שיאמר לו שאינו מוכרח לעשות בשבת – אינו מדינא, ראה קו״א שם ט. ובכלל, במהדו״ב לסי׳ רמג ד״ה והשתא אתי שפיר חזר בו מזה אפי׳ בשכיר שנה וכש״כ בזה.
וחזי לאצטרופי הסברא שיכול לדחוק עצמו ולשלוח לפני שבת, ולחילופין יכול להתחיל מיד אחר השבת ולדחוק עצמו לשלוח מיד – ראה אצלנו 30124.
ואין לומר שאינו מקובל לדחוק ולעבוד כך, וממילא ה״ז כאילו אמר לו לעשות בשבת – שהרי אדרבה בחברה זו מקובל הוא מאד.
והעיר ח״א שיש לדון גם להיפך שמשלוח שמגיע בשבת מותר, ויום ראשון ושני יהא אסור.
ונימוקו עמו, שכיון שהתשלום ל”פריים” אינו מחייב החברה בכלל, והוא רק שיש להלקוח גישה להצעה של משלוח מהיר לפי החלטת החברה, א״כ ב״משלוח ליום מחר״ (next day delivery) כשמגיע בפועל בשבת ה״ז רק מחמת החלטת החברה שאינו ביום ראשון. אבל כשמזמין ערב שבת ומגיע ביום ראשון, ה״ז סימן שאין הם יכולים לשלוח יותר מהר, ועובד בשבת לצורך ישראל. ולכאורה נחשב כפוסק מלאכה ולא קצץ דמים, כיון שאין הגדרה ברורה מהו משלוח מהיר, וגם התשלום הוא סמלי, ונעשה כדי שהישראל יהיה מרוצה מהחברה והשירות.
אבל כ״ז אינו, שכיון שכותבים להדיא שאין ימי שבת וראשון בכלל ההתחייבות אי״ז אדעתא דישראל, ואף כשהגיע ביום ראשון, הרי יכלו לשלוח באופן שיגיע ביום שני, ויעמדו בתנאי ההתחייבות. והוא כגוי שאומר מעצמו שיעשה בשבת שמן הדין א״צ אפילו למחות. וראה גם אצלנו 15165.
שוב העירוני שלאחרונה שינו בחברה הנ״ל הכללים, ומתחייבים שאם יש אפשרות למשלוח בסוף שבוע יעשו כן. וממילא נפל בבירא סברא ראשונה שכתבנו. גם הסברא שכיון שאין אפשרות אחרת ה״ז כאילו עושים מעצמם – אינו נכון לגמרי, דהרי אפשר לבחור לשלוח ביום אחר. לאידך, כיון שברירת מחדל באתר הוא המשלוח המיידי, אף שהישראל יכול לבחור באו״א, ה״ז כאילו הגוי אומר מעצמו שיעשה בשבת. אלא שלאידך הישראל מלכתחילה בחר להיות רשום לשירות הנ״ל. ונשארה רק הסברא שיכולים לדחוק עצמם. ומה״ט כתבנו שבהזמנה קרוב לשבת אין להזמין שיהא ביום ראשון.
#31496