מקוה בור ע”ג בור

 

שאלה:

אם שיטת האדמו״ר הרש״ב מליבואוויטש  במקוה בנויה על ענין שהמים הקרים וחמים אינם מתערבים, איך יתרץ הריטב”א בתחילת מכות ג: שאם אינו מתערב אינו השקה כלל.

 

מענה:

א. שיטתו אינה בנוי׳ כלל על כך. והיא השערה בעלמא מאחרים.

ב. משנה מפורשת שמשיקין חמין בצונן. וגם הריטב״א יודה לזה.

ג. פשוט שכוונתם היתה שההתערבות בין חמין לצונן איטית יותר ולא שאינו מתערב כלל.

ד. אישתמיט לי׳ דברי שו״ת חת״ס יו״ד ריד: וצ”ל אע”ג דידוע בטבע דחמין וצונן נמי לעולם החמין צפין למעלה לקלותם ואפ”ה משיקי’ חמין בצונן לבית הלל, אינו דומה למלוחין של מי הים ולק”מ קו’ החו”י להראב”ד וריטב”א, עכ”פ אומר אני גם רש”י ותוס’ לא יכחישו המוחש דמלוחים ומתוקים לא מתערבי היטיב, אלא דלא ניחא להו למימר דמשו”ה לא תעלה להו השקה וזריעה, ואפשר דהיא גופי’ הוי קשיא להו, אי ס”ד דמשו”ה לא תעלה להו השקה א”כ אפי’ חמין וצונן נמי, אעפ”י שאין לדמות אהדדי מ”מ מנ”ל להקל, אע”כ אע”פ שאינו ראוי להתערב מ”מ מועיל השקה וזריעה.

ה. רוב ראשונים חולקים על הריטב״א.

 

 

#30887