Does Pas Akum Make My Oven Treif?

 

Question:

We warmed wheat taco shells in the oven. Then we realized they are not pas yisroel. Do we need to do anything about the oven, i.e. kasher it?

 

Answer:

There is no need to kasher the oven.

 

Sources:

בפשטות, אין חשש בליעות כלים בפת גוים. ורק בבשול גוים. וכ״מ ברמ״א יו״ד קטו, א וראה ביהגר״א שם יא. וכן עולה משו״ע יו״ד קיב, טו. וראה בט״ז סוס״ק יו״ד (ראה הגהות יד שאול) שלא גזרו על טכ״ע בפת. וכ״ה בש״ך כד, דמשום טעמא ליכא למיחש. וראה גם פר״ת קיב סקי״ג בסופו. אבל להעיר מפר״ת יב. וצ״ע משכ שם בשם המרדכי חולין פ״ק אות תקצ, שהרי לפנ״ז כ׳ המרדכי להתיר פת בתערובת וה״ר מדמאי, ורק שכ׳ לדחות הראי׳ מכותח. ולא חזר בו מגוף הראי׳. וכ״ה בב׳״י סוסי׳ קיב בדעת המרדכי.

וראה פר״ח קיג, כה. פר״ת קיב יג. מנח״כ שער התערובת ח״א פ״א.

ולכאו׳ ילה״ר ממה שהותר ע״י השלכת קיסם, וא״צ הכשר מחמת פת גוים שלפנ״ז.

וגם אם נאסר, כיון שדרכו להשתמש בשפע – בטל ברוב להסוברים כן. וראה גם פמ״ג הנהגת או״ה סדר ג אות לו. אבל ברוח חיים קיג, א שצריך להכשיר. אלא שכתב שהיסקו מכשירו ממילא. וכ״ה בדרכי תשובה קיב, פח בשם גנזי יוסף. וחולק על הפמ״ג.

ולהנ״ל – העיקר שא״צ הכשר. וראה בארוכה שו״ת זרע יעקב יו״ד סימן ל.  וראה חלקת בנימין קיב בי׳ ד״ה וכן. ואינו תח״י כעת לעיין בו.

שו״מ שכ״כ בשו״ת מחזה אליהו ב, סמ״ו.

אבל להעיר שבכ״מ (ראה תוס׳ הרא״ש ד״ה ואני אומר) נחתינהו – פת ובשול – בחדא מחתא לענין פליטת כלים.

אמנם, מכיון שגם בבישול תליא בפלוגתא, הבו דלא לוסיף עלה בפת פלטר שבלא״ה מותר מעיקר הדין, ותליא במנהג. ובפרט בפת של הקאמפאניס דעדיפי משל פלטר. ועד שהתירו גם הפת עצמו משום איבה.

ובמכש״כ מכלים של בני ריינוס – רמ״א יו״ד סד, ט. ש״ך קיט, כ. וראה ארץ חיים סתהון שם ז. ולהעיר מאג״ק אדה״ז מכתב צה, במהדו״ח לגבי סכינים מלוטשים: ומעודי לא נזהרתי מהכלים אף מבני יומן. וראה שו״ת צי״א יב, נג.

והנה, פשוט שכ״ה גם בנדו״ד אם נפרש בטעם ההיתר, כ בלבוש שם ט: דהואיל והם נוהגין בו היתר אנן לא ניקום ונאסור כליהם.  וכ״מ בשלחן גבוה שם כה. שו״ת זר״א ג, מח. וכעי״ז – ולא ממש – בשו״ת מהרש״ך א, עז משום ס״ס. (אבל ראה כנה״ג מד בהגב״י יט).  וראה שו״ת יחו״ד ה, לב.

ובכ״מ, שכ״ה לענין שאר חומרות – מח״ב שם כא. תורת זבח לבעל קיצור שו״ע מ בסופו.  גילוי דעת למהרש״ם פתיחה להל׳ טריפות מו. ישכיל עבדי ח או״ח כ, יא. אג״מ יו״ד ד, ו.

וגם אם נפרש שכיון שנאסר רק מחמת מנהג ולא מדינא מותר בכלים – כ״ה בשו״ת מהריב״ל ג, קג. וכ״מ בב״י לט שכלים של הדבק אסורים. וכ״מ בש״ך קיט שם ופלתי שם – י״ל שהה״נ בעניננו שהוא מחמת מנהג. ויש שפי׳ משום ביטול (ראה פר״ח ט. ואבל ראה פמ״ג שם במ״ז ט, שצ״ע שבכלים אין ששים),  וכמדומה שראיתי באיזהו מקומן לפרש שזהו גם בצירוף דעת הראב״ד שאין להחמיר בפליטת כלים במתכת ועץ לומר דלא ידעינן כמה נפק מיני׳ (ראה ש״ך יו״ד צח, יב). ונוסף גם עוד שסתם כלים אב״י.

ועכ״פ, יש כאן ס״ס בדרבנן, ואתה יכול לרבות ספיקות וספיקי ספיקות להתיר- ספק אם אסור פת פלטר, וספק אם אסרו פליטת כלים בבישול, וספק אם שייך בפת וכו׳.

 

 

#2917