Drinking From a Bowl

 

Question:

Are you allowed to finish eating soup by drinking the rest from the bowl or it’s a Sakana of drinking from the keara that the Alter Rebbe brings?

 

Answer:

Not an issue.

 

Sources:

ומכמה טעמי, חדא שלא נז׳ בגמ׳ פסחים קיא, ב, רק בנוגע מים, ובמרק כבר נשתנה וברכתו האדמה כמיא דשלקי, ובכל כגון דא אמרינן שהקפידא רק באותו אופן ממש, ובשינוי מועט לית לן בה. ואדרבה, מדנזכר רק מים ולא שאר משקין כבשאר דברים בפסחים שם, וכן משקין מזוגין שעבר עליהם הלילה, ועוד כהנה רבות, מוכח שרק במים יש להחמיר. ואף שיש שכתבו להקפיד בטיי״א, ראה הנסמן אצלנו כאן

האם יש מנהג לא לשתות משיירי הכוס שנשפכו לתוך הקערה אחרי קידוש וכדומה? ואם יש מקום לומר שיש לחוש למה שהבריות אומרים, וכמנהג נשים זקינות שנהגו לחוש להן? 

– גם לדבריהם שאני מרק מטיי״א שנשתנה לגמרי גם לענין ברכה כנ״ל. וכן מצינו שבהשליך דבר שדרך ליתנו במשקין הותר בכמה דברים – ראה אדה״ז שמירת הגוף ונפש ד. ול״ד למשקין בכלי מתכות שבאג״ק ב ע׳ קמד לא ניח״ל בסברא זו. וק״ל החילוק. וי״ל גם שהחשש רק במים שדרך לשתות (אלא ששתייתו בכוס ולא בקערה), ולא במרק שדרכו באכילה, וממילא גם אינו בגדר משקין.

ועוד שכן הדרך במרק אחר גמר האכילה, וכל שכך הרגילות לית לן בה.

ובפרט שפשטות הגמרא דקאי רק בדבר שאין דרך כלל ליתנו לקערה. אבל אם דרך לאוכלו בקערה מותר גם לשתות הימנה.

ובלא״ה, בכגון דא דדשו בה רבים אמרינן שומר פתאים ה׳, ראה אג״ק שם.

ושו״ר בתשובות הגר״ח ג, קעב, לפסחים שם (ע׳ צב) שגם במרק בצלחת איכא להא מילתא. ולא נחית לכמה מפרטים הנ״ל. אלא שגם לדבריו במקום הצורך מקילין. ולא ביאר טעמו. ועיי״ש שכן עשה בעצמו. וי״ל גם דבגמ׳ קאי רק בעושה כן בקביעות, שהרי לא מסתבר לומר שאם עשה כן פ״א גורם כליון עינים ח״ו. והכי דייק לישנא מאן דשתי, דהיינו השותה (כל׳ אדה״ז שם ט). ולא קאמר אם שתה. אבל להעיר שבסעיף הנ״ל גופא בשפיכת מים חמים על בשרו נקט לישנא דהרגיל. וכ״ה בכ״מ. ועדיין י״ל שבחדא זימנא, או גם אם עשה כן יותר מפ״א, אין חשש סכנה. וילע״ע.

וראה זה מצינו בי״ג אורות ע׳ שפט שהרה״צ מקאלאשיץ שתה בעיו״כ מהקערה משום חביבות המצוה. וכן מסופר (ראה תשורה לנישואי פרוס שניאורסאהן כ״ט סיון תשס״ה ע׳ 12. תשורה לברמ״צ פרוס, ד׳ סיון תש״ס ע׳ 57) שהורה כ״ק אדמו״ר מוהריי״צ נ״ע לר״ש ע״ה ברזין שהי׳ מאוכלי שולחנו בחה״פ תרפ״ז ולא הי׳ לו כף וא״ל ״זופ זופ פון שיסל״, והוסיף לאמר שזה עוד יעזור לו בעתיד. ולהנ״ל א״ש. אם לא שנאמר כנ״ל דשאני מרק ממים.

אבל העיקר ומחוורתא כדשנינן מעיקרא משום שומר פתאים.

 

 

#28578