Can a 15-year-old Bachur watch 3-year-old children – boys and girls (playing in the park etc.)?

 

He knows the halachos re not touching or hearing singing from the girls.

This arrangement would be for a few hours a day for a few weeks.

 

Answer:

Yes.

If they will also be in a private area, then there must be at least three girls which are between ages 3 and 9 years old.

 

Sources:

ומצד דין רווק לא ילמד – שבשו״ע יו״ד רמה, כ ואה״ע כב, כ, והל׳ ת״ת לאדה״ז א, יג- נהגו להקל בימינו, ומכמה טעמים, ובהקדם מש״כ בשכנה״ג יו״ד רמה, בהגה״ט יא שהיא גזירה שאין יכולים לעמוד בה, וראה שו״ת לחם רב ד שאפילו באינו נשוי כלל ראיתי שעושים העלמת עין בקצת מקומות אע״פ שאין הדין כן. ובשכנה״ג הבין בדעתו שאין מסלקין אותו. והב״ד בערך השולחן טייב אה״ע שם. ובשערי דעה רמה, ב שמשום ביטול תורה נהגו להקל והנח להן לישראל. וראה גם בה״י אה״ע שם כ, שאין נזהרים בזה, והובא בב״ש אה״ע שם יט. (אבל שם כוונתו רק כשאורחים מלמדים, והיינו ביש לו אשה בעיר אחרת, שעז״כ הפוסקים – ראה ב״ש אה״ע שם יט, והביאו אדה״ז שם – שאין למחות ביד המקילים, וכשיטת המ״מ אסו״ב כב, יג. וראה לחם רב שם. וראה גם שו״ת אג״מ אה״ע ד, סה. ולהעיר מהשמועה בשם אדה״ז – שו״ת אדה״ז, שער השמועה כ). ובהערות הגריש״א קדושין פב, א ע׳ תפא בשם אחרונים (וא״י למי כוונתו) שאינו איסור ממש רק שאינו נכון. וראה גם תשוה״נ ה, שלב עד״ז.

ועפ״ז מקום לצרף להקל במש״כ כמה אחרונים, מחמת שבימינו בד״כ הנשים לא מביאות הילדים (ראה ב״ח יו״ד שם. וכן מובן מתוס׳ ר״י הזקן קדושין שם בטעם ההיתר בגדולות. וכ״כ להקל בשו״ת מירא דכיא י, נדפס במטה שמעון חו״מ ג בסוה״ס. וכ״כ שו״ת תשורת שי קמא קע, שאין נהוג בקומינו שהנשים מביאות, ואם יזדמן על דרך מקרה לא גזרו ע״ז, רק היכא דשכיח טובא), ושהאיסור רק בבית פרטי ולא בת״ת שהוא מקום רבים (אבל ראה בב״ח אה״ע כב שהאיסור אפי׳ בבית הספר ולא רק בבית. וכ״ה ביש״ש קדושין ד, כז. ואולי התם מיירי במלמד אחד לחוד. ודוחק), ושבד״כ יש כמה מלמדים יחד, ובד״כ אין למלמד שייכות עם ההורים ורק למנהל, וגם סומכים על הדעות שהכל תלוי באיסור יחוד – ראה פרישה אה״ע שם כה. ברכ״י יו״ד רמה, ה. ועוד.

ויש להוסיף שבר״י מלוניל קדושין שם כתב שמביאות לתינקות לחם ומים. וכ״ה בנימוקי הגרי״ב יו״ד שם. וכ״מ בל׳ הרמב״ם ת״ת ב, כב, שבאות לביה״ס לבניהם ול״כ מביאות. וד״ז לא שכיח בימינו.

וראה שו״ת שבה״ל ה, רו, ב. צי״א ו, מ, כו, ט. קובץ מבית לוי יח ע׳ מג. דברי חכמים אה״ע מד בשם הגרחפ״ש והגריש״א.

ובנדו״ד, אף שלא כל צדדי ההיתר נמצאים, איכא סברא שהוא בדרך עראי – ראה מלאכת שלמה קדושין בסופו. יפ״ל ג יו״ד רמה, טז. ע״פ ל׳ רש״י קדושין שם: לא ירגיל רווק. וכ״ה גם בהמשך: שמצויות אצלו. וביש״ש קדושין כז: שמצויות תדיר. וכלשון רש״י כ״ה בכמה ראשונים. ובר״י מלוניל: ומביאות להם פעמים רבות. ובפיה״מ שם שיגיעו לקירוב הדעת. ובברכ״י יו״ד רמה, ה דגייס בהן דבאות יום יום. ובידי אליהו תיקון פח שמדי יום נכנסות האמהות ובאות אצלו. וכ״כ בשו״ת תשורת שי שם. וכ״ה  מד״ע בחוט שני יחוד טו ד״ה בלא. שבה״ל שם וכן מוכח במחה״ש כב, כא שכתב בנוגע לנשים שאין חשש מחמת אביהן של התינקות, כיון שבאים באקראי בעלמא.  אבל בשו״ת מהר״י וייל נה, שכיון דאמותן באות לפרקים איכא למיחש להרגל דבר. ונראה שכוונתו לפרקים אינו בדוקא באופן שהוא בדרך אקראי, אלא שר״ל דעדיף מנדון דידי׳ כשיש אלמנה בביתו בקביעות. וביש״ש שברווק אין חשש יחוד ורק גירוי, מחמת שאין הכרח שיבואו תדיר. וצ״ב. ואולי כוונתו שאין הכרח אבל יש שבאות תדיר. וצ״ע.

ונראה שגם בכגון דא, כיון שהוא רק לכמה שבועות אפשר להקל.

ויש להוסיף מש״כ בשו״ת צי״א ו, מ, כז שהאיסור רק במלמד ולא בשאר מילי. ובחוט שני יחוד שם ד״ה להיות בנוגע אשה, שבמטפלת שהוא רק לשמירה ליכא חששא.

אבל להעיר שבמהר״י ויייל שם החמיר גם במשרתת אלמנה. וכן מצינו בב״ח יו״ד רסז שלא לשכור משרת יהודי לאשה ומדמה לה לאיסור לאשה ללמד. וראה בברכ״י שם מש״כ לחלק בין הא דלא תלמד אשה סופרים לפי שאין דרכה של אשה, דהאיכא אנשים מלמדים, משא״כ במשרת לאלמנה. ועצ״ע לדעתו בטעם שאסרו לרווק. ואולי כיון דאפשר בנשואים. וצ״ע.

ומש״כ בס״ח שיג, והב״ד בכנה״ג אה״ע כב בהגה״ט יב בכלל שלא ילמד בחור בנות – מיירי בגדולות יותר שקול באשה ערוה. ואולי קול אשה לאו דוקא, דא״כ ליתסר גם בנשוי (וראה יעזלו חסידים לס״ח שם. צי״א שם מ, כו, י.). וכונתו הרחקה יתירה מקולם ומחשש הרהור וכו׳. וראה תשורת שי שם שלדינא אין לאסור בדליכא גירוי ויחוד.

 

#28419