Catching up Krias HaTorah for a Parsha

 

Question:

We are a group of American bochurim learning in אה״ק and being that the second day of Shavuos this year is Shabbos we will be making our own minyan for shacharis and missing the kriah of parshas hashavua.

Can we simply make it up by making a later minyan kriah to catch up on the parsha?

 

Answer:

At the Kriah of Shabbos mincha, you can lein the entire Parasha.

 

Sources:

אף שיש שהקפידו בזה – ראה שע״א ז בפתחי שערים לא. וראה שו״ת חיים שאל א, עא. שם ב, טז. והביא שם מזח״ב רו, ב, הובא גם בארבעה טורי אבן תפלה יב, א והגהות נז״ש סי׳ קלה. וראה שו״ת יבי״א ד, יז, ה וש״נ. אבל נהגו כך במקום הצורך. ולדידהו אין להשלים במנחה גם אם ביטלו בשחרית. ולא נהגינן הכי, שאפשר להשלים כל היום. וראה משנ״ב קלה, ה. ערוה״ש שם ו שפסקו כדגמו״ר קלה, ב שאפשר להשלים במנחה. וראה בטעם שאין לחמוד מהזוהר – ארחותיך למדני ב, יא, ז. צי״א יג, כז. וראה יפ״ל קלה, ג. וכש״כ בנדו״ד, דהתם משלים חובת שחרית, וגם אפשר להשלימו בשבת הבאה, משא״כ בנדו״ד שה״ז חובת היום במנחה לקרוא פ׳ זו, רק שמוסיף עד הסוף, וגם בשבת הבאה לאו דוקא שיוכלו להשלים. (וראה גם תורת חיים סופר קלה, א, לענין השלמה שבחול עדיף, לפי שבשבת ״בא חיוב אחר לקרות פ׳ שבוע הבא״. וראה גם שבה״ל ד, טו. ועוד שבחיד״א שם מפורש שעיקר טעמו שלא להעלות ז׳ במנחה,  משא״כ בנדו״ז. אלא שיששר״ל איפכא,דהכא גרע טפי ולכו״ע אא״פ לקרוא במנחה שלא הגיע זמן חיובו. וע״ד מ״ד שאא״פ לקרוא שמו״ת משבת מנחה ורק מיום ראשון. ובפמ״ג רפה, בא״א ה נסתפק. ובפר״ח רפה, וכן במשנ״ב שם ז, נקטו דיום ראשון לאו דוקא,ושכן מוכח בתוס׳ ברכות ח, ב ד״ה ישלים. וראה גם מרדכי ברכות א, יח ובפסקי מרדכי שם. ויש חולקים – ראה כלבו לז. ועוד. והאריך בכ״ז בקובץ שואל ומשיב ה, מח – ע׳ רנז ואילך. והוכיח במישור שכן עיקר. וכש״כ שי״ל, דשאני התם שבאותו יום קראו הציבור פרשה שעברה, ובמנחה קראו רק חלק מהפרשה, ולכן אין לו לקיים שמו״ת. אבל בנדו״ז שבמציאות קוראים כל הפרשה, אף שלא הגיע זמנו, כל שעשה כן יצא שהשלים הפרשה. ובפרט, שהעיקר לדינא, שאין הקריאה חובת היום ממש, רק שצריך להשלים כל הפרשיות בציבור במשך השנה, ואינו בגדר תשלומין לפני זמן החיוב).ובפרט שהוא באקראי ולא בקביעות. וי״ל גם שבזהר לא קאמר רק ע״ד סדר הקבוע בד״כ. וראה יו״ט שני כהלכתו ט, יד בהערה בשם הגריש״א ועוד. אהלך באמתך מז. המאור תצה ע׳ פט (ונדפסכם במה טובו אהליך יעקב יא ע׳ נא) שכן עשו גדולים וטובים בנדו״ז. וראה גם הנסמן בוישמע משה בלק תשע״ו.

 

 

#28208