האם מותר ללמוד תורה בבית או רכב שיש בו צלמים

 

לכבוד הרב שליט”א:

שאלתי בפי, האם מותר ללמוד תורה בבית או רכב שיש בו צלמים?

שמעתי, דכאשר אין אפשריות אחרת, מותר ללמוד תורה במקום שיש שם צלם [וכמובן אם אפשר, יש לבקש מהבעל הבית לכסותו, ואם אינו מכוסה, טוב להשתדל לפנות אל הצד באופן שאינו רואה הצלם. בכל אופן כתבו, שבשעת הדחק, אין להתבטל מלימוד התורה בגלל זה].

האם נכון ע״פ דין. והרי בסימן עד מפורש בשו״ע אדמוה״ז דאסור מן התורה מדין והיה מחניך קדוש גו׳ קר״ש תפלה או דברי תורה כשיש ערוה נגד פניו.

ועל כן הנני שואל מהו הדין למעשה בנדון זה?

 

מענה:

מותר.

מקורות:

בסי׳ עד מיירי בערוה וצואה. בעבודה זרה הוא רק לכתחילה כדמוכח מתרוה״ד ו, ומג״א צד, יד ואדה״ז שם, ויליף לה מכצאתי את העיר ולא מדין מחניך קדוש. ואין ד״ת מק״ט. ואף שמצינו בירושלמי שבת ט, א צואה תאמר לו, שע״ז דינו כמו צואה היינו לקרוא לה בשם גנאי כצואה, ראה קה״ע שם. וראה תנחומא תצא ג. ועוד שבבבלי שבת פג, ב נז׳ רק שדומה לנדה ושרץ ומת. ובכל אופן, גם אם נחמיר שהוא כצואה לכתחילה (ראה בפתה״ד קיג, ה, ויפ״ל שם ה, וסברי דחמיר טפי שגם בעששית לא מהני, והב״ד בכה״ח שם כז) – היינו לכתחילה, אבל אין הכוונה שדינה כצואה ממש לדינא.

ואף שמצינו בדין הפסק לצירוף העשרה מדמה טינוף לע״ז – ראה מג״א נה, טו. וראה שו״ת אבנ״ז או״ח לב – ה״ז רק דעת י״א. ובכלל, אין הכרח להשוות בין הנידונים.

אמנם, בשו״ת בית נפתלי כט כתב שהאיסור להתפלל במקום גלולים הוא מחמת שע״ז קרוי׳ צואה כבאבות ג, ג. והביא חלק מהנ״ל. וראה עד״ז בהגהות חת״ס לשו״ע או״ח פה למג״א שם ב. וראה גם דרך פקודיך ל״ת יא, חלק המחשבה ד בהגה, הב״ד בשד״ח אס״ד ל כלל קמה. אלא שבשו״ת בית נפתלי כתב נמי שכ״ז הוא רק לכתחילה והיכא דאפשר. וראה גם שו״ת זכרון יהודה סא. ופשוט דה״ט לפי שגם לדבריהם אינו כמקום הטינופת ממש. וראה גם חילוק כעי״ז רמ״א או״ח סב, ד. ובנדו״ז מותר גם בדיבור, ולא רק להרהר כברמ״א שם, שאי״ז טינוף במציאות. ועוד, שבלא״ה אינו מוכרח שזוהי סיבת האיסור, ראה בבית נפתלי שם באו״א מחמת שנראה כמתפלל לע״ז. ובכ״מ משום חשדא.

וראה שו״ת עצי חיים או״ח א. וישאל שאול (בראך) או״ח יא. ציץ אליעזר כב, ד, ב. ועוד.

אמנם, ראה המסופר צמח דוד ר״פ וישלח, הובא בבית נפתלי שם. וכן בעצי חיים עה״ת בהקדמה בתשו׳ הרה״צ מהארנאסטייפלע. ונראה שאין כוונתם לדינא ממש.

וראה בארוכה באורח נאמן צד, כ, הביאו בלקט הקמח החדש פה, יג לענין ספרי מינים.

וראה גם כאן

Riding an Uber with a cross in it, and learning Torah inside

ועוד שבשתי וערב שבימינו שהוא לזכרון קיל טפי. וראה וילקט יוסף תרס״ט טו. שם עא.

 

 

#26675