I made oatmeal cookies, later there were 2 bugs found in the leftover oatmeal. Are the cookies still ok to be eaten?

 

Yes.

 

Sources:

כיון שאין ג׳ תולעים. וראה שו״ת הרשב״א א, קיג. וראה כאן:

When is relying on a Chazakah for checking vegetables reliable?

גם מצינו בשו״ת נוב״י קמא יו״ד כז, הובא בפת״ש פד, ג, שאם לא נודע התולעת עד לאחר אפי׳ יש להקל בהפ״מ. וכיון שספק אם פירשו בכלל, לדעת המחבר פד, ד לא חיישינן שמא פירש אלא שהכריע להחמיר (וראה גם בט״ז פד, ח דקמח דומה לפירות שלמ״ד דלא חיישינן שמא פירשו הה״נ בקמח. אבל יש שחילקו דשאני קמח – ראה לחם חמודות על הרא״ש, הובא בפס״ד להצ״צ פד, כ. ועיי״ש בארוכה. ושם עוד סברא לחלק, ושלצד א׳ הה״נ בקמח אפ״ל ספק פירש. וראה שו״ת שיבת ציון כח, הובא בפת״ש ובפס״ד שם. שו״ת שבה״ל ז, קכג, ז. וס״ל שאין להחשיב ספק שמא פירש בקמח. וגם לדידי׳ היינו בתולעים הרבה, משא״כ בנדו״ז), ואם הקמח בכלי הפר״ח מיקל, ולכן בצירוף כל הנ״ל אין למחות במי שמיקל. ועכ״פ בהפ״מ יש להקל אם אפו כבר הפת, אפי׳ מונח בקרקע. וראה פס״ד שם שצירף עוד ספיקות, והורה כנוב״י, אא״כ מונח בקרקע.

ואין לומר שבשעת עריכה ולישה פירשו, ראה בט״ז פד, יז, דהתם קאי בפירש מצימוקים לעיסה, משא״כ כאן הכל בתוך העיסה.

גם אולי יש ס״ס ספק יש תולעים (שרק במוחזק בתולעים לא מהני ספק זה – ראה ש״ך פד, כט. ובפס״ד להצ״צ שם שהוא ודאי), ואת״ל שיש – שמא נימוח. וכיון שלא נודעו ב׳ הספיקות עד לאחר האפי׳, הוי ס״ס מעליא. וכ״כ בשו״ת הב״ח החדשות כג, הביאו בפס״ד שם כ. וראה גם דרכ״ת סד.

וראה בט״ז יו״ד פז, יז, אפי׳ בהוחזק, שמא לא היו שם באותה שעה. ובנקוה״כ השיגו. ובשו״ת בית שלמה א יו״ד קנד כתב להסתיייע מדעת הט״ז בדרבנן, שהספק שמא שלא היו תולעים, אף שאינו ספק גמור, מצטרף לספק שמא נימוח. וראה עד״ז שו״ת אהל יצחק הכהן יו״ד ז – יב, א. שו״ת יבי״א י ע׳ ריא בהערה. וראה שארית הפליטה יז, שצירף עוד כו״כ ספיקות. וראה תשוה״נ ג, רנב. ואם עברו הרבה שעות מאז, שפיר אפשר שנתהוו באותה שעה. וראה בל״י שם. חינוך בית יהודה מט. פר״ת כא. כה״ח קיא.

ובדרכ״ת ק, ב, הביא גם שספק נימוח בעת אכילה מחמת הלעיסה. וראה חזו״א יו״ד יד, ו.

ועכ״פ, בנדו״ז שהוא רק מיעוט המצוי, שפיר יש להקל.

 

 

#26008