Question About Korban Pesach

 

Question:

I don’t know if this is really halacha limaaseh because when Moshiach comes Moshe and Aharon will be with us, but it’s applicable to teaching tashba”r

I saw an amazing video about the korban pesach, where it shows the Kohanim standing on benches while the blood raises high. It does say this in Psachim 65b, but something bothers me: how come we never heard about these benches that are connected to the ground when we learn about tzuras habayis?

 

Answer:

Some say it wasn’t a necessity, or it was done only occasionally, or for a short amount of time.

 

Sources:

ראה פסחים סה, ב. זבחים לה, א. ירושלמי פסחים ה, ח. אבל ברמב״ם השמיטו. אלא שכמה פרטים הושמטו ברמב״ם. ואכ״מ.

וגם לא הובא במס׳ מדות. וראה ביריעות שלמה ביהב״ח  ו, י שעמד בזה. ולפלא מש״כ שהי׳ רק בע״פ, ואישתמיטתי׳ הך דזבחים. וראה מזה בשו״ת אג״מ חו״מ ב, סא, ד. אמת ליעקב פסחים שם. עבודת המקדש כהן ג קרבן פסח כד – נה, א. שערי היכל (אריאל) פסחים מערכה סט בסופו.

וברש״י שהוא של בנין. ולכאו׳ כוונתו דממילא ליכא משום לא תטע.

וגם יל״ע מצד הכל בכתב ומוסיף על הבנין. ואולי קראי אשכח ודרוש כתיקון גדול שבעזרה (כבסוכה נא, ב). או שנחשב חלק מהקרקע ובטילה אלי׳, ובסגנון אחר, שמעיקרא דדינא לא נאמר הכל בכתב רק על תבנית הבנין וצורתו, ולא בהגבהת הרצפה, דלא הוה שינוי, ולית לן בה. ומדוייק בל׳ שטמ״ק ב״ב ג, ב בשם תוס׳ הרא״ש דנקט אורך ורוחב ולא גובה. ויתיישב גם מה שלא נז׳ במדות. ובאמת, כמעט מפורש הוא בחי׳ ר״י מלוניל פסחים שם, ש״נחשבין כקרקע העזרה שהרי הכל נעשה ע״פ השם הכל בכתב״. ובנתיבות הקודש זבחים שנבנה עם העזרה ביחד. וראה עבודת לוי רודרמן ב – ז, ד. בינת חיים זבחים שם. ובהערות הגריש״א פסחים שם, שהוא הלמ״מ. ואולי י״ל שג״ז בכלל לאפרושי מאיסורא, ולא צורך מקדש, דליכא הכל בכתב לדעת מהרש״א סוכה נא, ב, כיון שהוא בכדי שלא יתלכלכו בגדיהם ויעבדו עבודה פסולה.

וי״א להיפך שהי׳ ארעי (ולא מחובר) וממילא אינו בכלל הכל בכתב. ושו״מ כן בביאור הגרח״ק לירושלמי שם. וצ״ע איך יפרנס הא דזבחים שכך הי׳ כל השנה. ואולי ס״ל שג״ז דרך עראי. ובכ״מ משנע שגם בדבר עראי איכא משום הכל בכתב. והדברים עתיקים.

 

 

#25903