Does scratching the Eyebrow require washing hands as in scratching the scalp?

 

No.

 

Sources:

שאין כאן זיעה ולא מאיסי וגם אינו ממקומות המכוסים – ראה מו״ק או״ח צב. וכ״ה להטעם ״הואיל ומתקרו אותן הליחות צואה״ – ראה מהרי״ל הל׳ תפלה ג בשם הרוקח (ולא מצאנו שם) ע״פ ב״מ קז, ב. ודברי הרמ״א או״ח צב, ז הם ע״פ מהרי״ל הנ״ל. וכ״ה בביהגר״א צב, טז. וראה גם קה״ר ב, א, יא. ואשכחן כה״ג בשאר דוכתי – ראה עד״ז ט״ז קלב, ב בשם מעין הנק׳ מי רגליים. והעירו מדוגמתו לאידך גיסא, בירושלמי ברכות ט, א במי ששמו כשמו של המלך. ויתכן גם בדעת מהרי״ל שהוא מחמת שמאוס, ואין כוונתו שהוא כצואה דהא לא בעינן הרחקה, אלא ר״ל שמזה שנקראו צואה מוכח שנחשב בעיניהם כדבר המאוס. (ואף שגם צואת צפרניים נקרא כן – הרי אינה יוצאת מגוף האדם, ולא דמי, משא״כ בצואת האוזן והאף דדמיא לנוגע בכינה). אבל לפלוף שבעין לא נקרא צואה, 

[ולהעיר שגם ממדת דרך ארץ שלא יגע במקומות כאלו בפני אחרים משא״כ בעין. אלא שגם רוק הפה אינו כצואה אף שהרק בפני חבירו ונמאס בכלל ודע כי על כל אלה יביאך במשפט על כל נעלם. ובדע״ת ד, יח ציין לא״ר קעג, יא בשם כלבו הל׳ נט״י ותמים דעים סו שבנוגע ברוק צריך נטילה. אלא שבכלבו לא נזכר רוק כלל. וגם בתמים דעים מוכח להדיא שהוא רק באמצע סעודה ולענין מים ראשונים, שלפני אכילה מאיס הוא, משא״כ אחר שנטל מים אחרונים – ראה מאסף לכל המחנות ד, פד. ודלא כשו״ת דברי יואל א שנדחק לפרש בדברי תמים דעים שלברהמ״ז א״צ לחזר אחרי מים, שהרי לתמים דעים אם ידיו מזוהמות פסולות לברהמ״ז ונוטל במים ומברך, ומוכרח דלדידי׳ נגיעה ברוק אינו בכלל ידים מזוהמות. ואף גם זאת, שמעיקרא ליכא לאוכוחי מידי, דהא בתמים דעים מיירי בשפשף בכותל ושמא נגע ברוק, והיינו ברוק של אחרים דמאיס, או ברוק של גוי דמטמא, משא״כ ברוק שלו. וכ״כ מאסף לכל המחנות שם וכן בשו״ת שרה״מ ח, פה. ועוד מצינו, שיש שהקלו אפילו ליטול ברוק לתפלה. וראה א״א מבוטשאטש צב, ד. שם תנינא ד, כב. מהרש״ם ג, סוסי׳ רמא. שרה״מ שם. ועוד. וראה מש״כ לחלק בין סוגי הרוק בשו״ת וישב יוסף סופר א, ד].

וראי׳ פשוטה מהא דלא אישתמיט בשום מקום לומר כן. ובדבר הרגיל הו״ל להפוסקים להשמיענו. ובד״כ נחשב בכלל תולדות המים הרוק ומי החוטם ודמעת העין וצואת האוזן. ובנדו״ד לא קחשיב במהרי״ל ורמ״א שם. גם בפע״ח שער עולם העשי׳ א, ובעולת תמיד שער הנהגות ביהכנ״ס  (במהדורת אהבת שלום – ע׳ לז), ובשאר דוכתי הובאה אזהרת האריז״ל שלא להכניס היד לנקות צואת האוזן בתפלה, בחדא מחתא עם זה שלא הי׳ רוקק ואם נזדמן לא מבליעו בכסותו, ולא קאמר שלא ליגע ברוק. 

וכן ראינו אצל גדולים וטובים חסידים ואנשי מעשה שלא נזהרו בזה בשעת התפלה. 

וכ״כ בשו״ת אול״צ ב, מד, ד. (ובפסקי תשובות ד, כט ציין בענין זה (בהע׳ 274) לשו״ת אול״צ ב, פא, יא. ונגררו אחריו כמה לקוטאי בתר לקוטאי. וליתא שם). שבט הקהתי א, ח. אשי ישראל פפויפר ב, מב הע׳ קמח בשם הגרח״ק. 

 

 

#25448