There is a Bar Mitzvah boy and 11 years old girl, who should make Hafroshas Challah then?

 

The bar mitzvah boy.

If the girl did do it, it is certainly kosher after the fact.

Nonetheless, if the dough doesn’t belong to her, some opinions maintain it wouldn’t be kosher after the fact either, as a minor cannot become a Shaliach. If however the owner gives her the dough as gift, she is considered the owner and it would certainly be valid. However, she wouldn’t then be able to ask someone else to do it on her behalf according to all opinions.

 

Sources:

שו״ע יו״ד שלא, לג. ומשמע שהוא רק בדיעבד. וכ״כ בר״ש, רימב״ץ ורע״ב תרומות א, ג – לר׳ יהודה שקטן בכלל שתרם תרומתו תרומה. וכ״פ בתפא״י הלכתא גבירתא שם לר׳ יוסי בנוגע מסל״א. ובשו״ת הרמב״ם רה, שאינו ראוי שיתרום. וראה לקט העומר י, טז. דרך אמונה תרומות ד הע׳ נא. ושם נסתפק שמא אינו מברך. (ולהעיר שיש חולקים וס״ל שאין תרומתו תרומה גם דיעבד – ראה ביהגר״א יו״ד שם עח – כר״מ. אמרי בינה תרו״מ ח. ושם, שכן נקטו כמה ראשונים).

מסל״א לתרום בשליחות, שאין שליחות לקטן – הרבה החמירו – ראה שו״ת נוב״י תנינא אה״ע נד. מנ״ח תקז. ישועות מלכו בקרית ארבע תרומות ד. חלת לחם ז, ד. וראה מנחת ברוך טז, ב. אבל ראה מהרש״א גיטין סה, א לתוד״ה ופדאו בדעת התוס׳ שם. (אבל ראה מהרי״ט אלגאזי בכורות ד, נ, א ד״ה ואפילו אם, שרש״י חולק). קצוה״ח קפח, ג. כת״ס גיטין שם. שו״ת הר צבי או״ח ב. א. (ושם שי״א שא״צ שליחות רק רשות וגילוי דעת. אבל בערוה״ש העתיד תרומות סג, יד.פ, נשאר במ״ע, דשמא חא מהני גילוי דעת רק כשיש לו שליחות). כרם ציון כט בגידולי ציון ב. ארחות חיים מספינקא בקונטרס עובר אורח לאדר״ת תקו. ובפרט בתרומה בזה״ז שהוא דרבנן – מעדני ארץ ד, ה, ב. (ועיי״ש שדחה הראי׳ ממהרש״א. אבל ראה הר צבי שהביא סברתו ודחאה). שו”ת מנח״י ז, כח. ובחלת חו״ל שהוא תרי דרבנן קיל טפי- ראה שו״ת חת״ס או״ח סב ד״ה ואך בתרומה שהיא תרי דרבנן.

להקנות לקטן או לקטנה מסל״א – חלם לחם י, ז. וראה מעדני ארץ שם להקנות לה רק בסמיכות לההפרשה, כיון שאינה יכולה למנות שליח, ושמא יארע תקלה שאינה יכולה להפריש. אבל ראה דרך אמונה תרומות ד, א,ז. ושם בציון ההלכה קנג הביא כן מתוס׳ אנשי שם ריש תרומות בשם אומץ יוסף שם שעושה שליח ונעשה שליח.

בגדול עוע״ג – שקו״ט בפ״ע. ואכ״מ.

 

#24882