Cooking a Cholent right before Shabbos

 

Question:

I have the habit of putting raw cholent in the crock pot 5-10 minutes before licht bentching and then run to mikveh and daven mincha.

If this a problem since 23-28 minutes later when shkia arrives… the food is cooked somewhat but probably less than 1/3.. (michal ben drosai)?

Or to rephrase my question:

0% cooked Erev Shabbos is mutar to cook
33% cooked Erev Shabbos is mutar to cook

At what percent do we say ossur? 1% 5% 15%… etc.?

The cholent definitely cooks somewhat in those 23-28 min.

 

Answer:

This is most certainly a problem. The permissibility of putting up raw meat is provided that it won’t even cook a bit before Shabbos, even if it will get hot.

It is very hard to quantify the difference between getting hot and cooking. Regardless, if it is your perception that it has cooked somewhat this won’t work.

Usually, when putting raw meat in a slow cooker such as a crockpot, the assumption is that it won’t begin cooking if only several minutes passed.

There are many reasons why it is not usually recommended to use this solution.

See here for additional details:

Article: Using a Crock-Pot on Shabbos

P.S. A correction is needed to what you wrote: Even if it is already third cooked, it is not permissible to put it up initially. Only after the fact, may it be used on Shabbos. Lchatchillah, it should be half cooked.

 

Sources:

כבר נתחבטו רבים אם תלוי בקבלת שבת או בשקיעה (כל׳ אדה״ז רנג, ח ״סמוך לחשיכה ממש״. ובמשנ״ב י: סמוך לשקיעה ממש), וכן אם בקבלת דידי׳ – דבעה״ב – או של האשה ששופתת המאכלים, ומקבלת שבת בהדלקת נרות, או דבני העיר, ראה שפ״א שבת יח, ב. שביתת השבת דלקמן. תולדות שמואל אופה לג, ג. מנחת שלמה ב, לד, ט. מגילת ספר א, טו. מגדנות אליהו א, סב. פני שבת רנג, ד. ויש שכתבו שכשמקבלים שבת הרבה זמן לפני השקיעה אא״פ להתיר – שביתת השבת שהי׳ והטמנה בבא״ר טו. וכ״מ בשפ״א שם. וד״ז דחוק קצת, שהרי גם בימיהם נהגו להוסיף הרבה מחול על הקודש. ולא אישתמיט מהפוסקים לאפלוגי בהכי.

כמו״כ אם תהא מוכנה לארוחת הלילה, כפי שהוא כמ״פ במציאות ימינו, וכש״כ באם יאכל הימנה במשך הלילה לא מהני היתר דבשר חי, ראה גם במשנ״ב רנג, בבה״ל א ד״ה מסיח דעתו. ערוה״ש רנג, ח. שבות יצחק ב ע׳ קלב. מנחת שלמה שם לד, י. כן אם אפשר להגדיל הלהבה שתהא מוכנה בלילה גם לא מהני, שעיקר ההיתר כשהוא באופן דלא מהני חיתוי – כ״מ בהגמ״ר שבת עט, ג. ספר הישר סוסי׳ רלז. וכ״כ בשו״ע אדה״ז רנג, ח. משנ״ב רנד בבה״ל ד״ה עסיסיות. והתינח בימיהם שקיבלו שבת מבעו״י וגם אכלו מבעו״י, משא״כ בימינו. ועוד שמבשלים על הגאז שמבשל מהר (אא״כ בקראקפאט).

ועוד העירו שקשה לצמצם, שיהא בגדר חי ולא התחיל להתבשל לפני שבת. ויש שכתבו שהכל תלוי אם היס״ב, ראה חזו״א לז, כב, אבל פשטות הפוסקים דמהני אפילו הרתיח כל שלא נתבשל. וראה משנ״ב רנג, יא ובשעה״צ יב. ובחזו״א פי׳ בדברי המשנ״ב דהיינו פחות מיס״ב. ותמוה. ואדרבה, י״א להחמיר שצ״ל דוקא הוחמו ולא חי צונן, אף דלא קייל״ן הכי – ראה דעת רה״ג שהובא ברשב״א שבת יח, ב, הביאו בשעה״צ שם. תו שברשב״א פי׳ שבתורמוסין מניחם בע״ש בבוקר, ומשו״ה לא מהני בהן מה שהם חיים, שהיום והלילה אין די להם ושמא יחתה. ולכאורה פשוט שבכה״ג הספיק להתחמם טובא. וכבר הוכיחו משיטת הרמב״ם שצריך לחלוט הבשר לפני האכילה, שנמצא שכל בשר חי כבר נחלט במים רותחים ועכ״ז נקרא חי, ראה אול״צ דלקמן. והנה מה שהוכרח המשנ״ב לומר כך דאל״ה אא״פ לצמצם, כ״כ בחזו״א שם. אבל גם לדבריו לא מצינו שיעור ברור. ובמנחת שלמה שם ח, דאולי צריכים שהי׳ מועטת אחרי שתגיע ליס״ב. וג״ז צ״ב. ואולי תלוי בנתרכך הבשר – כ״כ באול״צ א, כא.

ואף שההיתר הובא לדינא, ובמג״א רנג, טו אף כתב דהכי עדיף שיהא חי דמותר לכו״ע, ואם נאמר כן נפל כל ההיתר בבירא – הרי בכמה דברים מצינו שאין אנו בקיאין.

בדין כמאב״ד – פשוט שתלוי בלילה, והיינו מבין השמשות. ולא בקבלת שבת – ראה מג״א רנג, כו. אדה״ז רנג, א ומציין למג״א שם. וראה גם שם ג.

 

 

#24680