Can making grape juice with non-Jewish children pose a halachic problem?

 

Question:

In our Hebrew school curriculum, there is an activity to make grape juice from scratch. If I boil the grapes first, and then then kids juice them, is it a problem of yayin nesach? We have non-Jewish children in the class.

 

Answer:

There is a dispute about this. According to those who permit, it’s not a problem, even if non Jews boil the grapes.

P.S. This answer does not deal with the issue that you have non-Jewish kids in a Jewish school.

 

Sources:

ראה ס׳ הפרדס לרש״י סוף הל׳ יי״נ, רסז: שכר של צמוקים מבושל. וכמה אחרונים הוכיחו מדבריו. אלא שיתכן דקאי על בישול היין ולא הצמוקים עצמם. ובאמת, קאי רק בצמוקים ולא בענבים. וראה דרכי נועם או״ח ז. דברי יוסף תתמז, ו. (ומוכח מדבריו שגם בבישול של הצמוקים מהני שלא ליאסר. ומש״כ ״כשבשלו אח״כ״, וכן הועתק בדרכ״ת קכג, מג – ובחזו״ע דלקמן דייק מזה שרק בכה״ג מהני כשבישל עוד פעם – אינו, אלא שכן עלה ע״ד השואל שצריך רק בישול אח״כ, יעוש״ה). א״א מבוטשאטש קמא ערב. אבני חפץ נד. מנחת הקומץ סא. תורת יקותיאל ראזענבערגער סג. נפש חי׳ יו״ד צב-ג. מנחת הגרשוני ס, א. עמודי אור או״ח ו. אבנ״ז יו״ד קיג. מנחת פתים יו״ד קכג, ג. דע״ת או״ח ערב, ח. שד״ח אס״ד יי״נ א. חבלים בנעימים יו״ד נג. התעוררות תשובה א, פג. הר צבי יו״ד קיב. אג״מ יו״ד א, נ. ב, נב. דברי פנחס א, נא. חזו״ע א, ו, מב – ע׳ צב. הליכות עולם ז ע׳ קנו. שרה״מ ג, קיח הערה מח. משנ״ה ג, כד. שלחן הלוי א, כה, ז. דברי דוד טהרני ג, כג.

 

 

#24560