Someone in the process of converting used my oven. Does it need to be Kashered?

 

Question:

I have a question about the kashrus status of a kitchen (stove, oven, counters etc.) and utensils (pots, plates, cutlery).

There is someone subletting my apartment as I am abroad now, and I recently found out that she is in the process of converting, so currently, she isn’t Jewish.

She has told me that she is Shomer Shabbos and kashrus.

She has been using the kitchen as normal, I.e. using our stove/oven, and pots, plates etc.

Is this OK? Or do we need to kasher everything in order to be able to use it again?

 

Answer:

The oven and all utensils must be Kashered.

 

בישול עכו”ם צריך הגעלה – שו”ע סי’ קיב סט”ז. ובנדו”ד גרע טפי שהניחה לבד והא”י מבשל ואוכל בבית ישראל, ראה שו”ת הצ”צ יו”ד  סי’ עו.

 

Q. Regarding the oven, would it be enough to clean it very well, and then turn it on the highest temperature for 50 minutes?

A. Yes.

 

Sources:

שהרי הרבה מקילים בתנור בכלל להגעיל כן ללא ליבון חמור. וכש״כ בבישולי גוים שלדברי מלכיאל ג, נו, סגי לי׳ בליבון קל. וראה אג״מ יו״ד ג, יד, ב, להקל באב״י בכלל. וראה לגבי הגעלה מחלב גוים אצלנו וצרף לכאן.

וחזי לאצטרופי הדעות שא״צ הגעלה בגר שנתגייר שאכל רק כשר והתנהג בכל כיהודי – ראה שו״ת אבני זכרון פח, א, אפי׳ התבשיל וכש״כ הכלים. וראה חיי הלוי ד, נד, ז. ויש שהעירו מהגהות אמרי ברוך לשו״ת נוב״י תנינא א, סד. אבל התם קאי במאכ״א ממש. אבל ראה שו״ת לב ארי׳ ב, כה.

[ולהעיר מסברא שבעומד להתגייר נחשב כישראל לגבי כמה ענינים לכמה דעות (לימוד תורה, שביתה ועוד). ראה דב״ר א, כא. תוד״ה מטבילין כתובות יא, א. תוס׳ ישנים יבמות מח, ג ד״ה זה גר. מאירי סנהדרין נט, א. ספר חסידים תרצ. חדא״ג מהרש״א שבת לא, א. רד״ל לבמדב״ר יג, טז. שו״ת זקן אהרן תנינא יו״ד עא. והדברים עתיקים. וראה אצלנו כד׳לג לגבי הזמנתו ביו״ט].

 

 

#24470