Can I invite someone who is in the process of converting over for a Yom-Tov meal?

 

Question:

There is a fine young man in our community in the process of converting. He’s so frum and aidel. Wakes up early, studies many hours of Torah per day, davens with Minyan 3 times a day, and keeps many halachic chumras.

If I see him in shul on yomtov, may I invite him over for a meal?

On one hand… We are forbidden to cook for a non-Jew.

On the other hand… If he’s not invited to learn about the chagim and experience the meals (in a sukkah), how can he properly convert?

Would it make a difference (or is it better) if I invite him without telling my wife after she already cooked the food?

Is it true the Rebbe said that there is a mitzvah of Ahavas Yisroel to ger in the process of converting? If so.. How can we ignore him?

Thank you

 

Answer:

He may be invited, provided that the following conditions are kept:

  • All food is cooked before Yom Tov;
  • He is told that one may not cook for a non Jew on Yom Tov;
  • The food is gifted to him first.

 

Sources:

בפוסקים מצינו כמה היתרים בכגון דא – ראה בלקט הלכות יו״ט ג הע׳ ד, לבעל חוט שני, שמותר להזמינו משום כך, אם מכינים את כל המאכלים מערב יום טוב ואף מקנים אותם עבורו. וראה הערות הגריש״א ביצה כא, ב וכן באשרי האיש ג ע׳ יד להתיר גם בגוי בכה״ג כשהקנה לו ומודיעו שהכל שלו. ובשלחן שלמה תקיב בהערה דל״ש חשש שמא ירבה באדם יחיד שההזמנה לכבוד האורח ולא המתארח, וגם כיון שמטרתו ללמדו מנהגי ישראל לא חיישינן שירבה דאדרבה ילמד אותו שאסור. וכ״פ הגר״י ע״ה הענדל – ממלכת כהנים ע׳ לב –  שכשהמטרה לחנכו ולא לכבדו אינו בכלל הזמנה. אלא שכ״ז אינו שוה לי, שלא נתנו חכמים דבריהם לשיעורים. וכל גזירות חכמים הם כך. וקשה להקל באיסור מפורש ללא מקור ברור. אבל בצירוף כל תנאים הנ״ל, מקום להיתר. והאמירה ע״פ ביצה כא, ב בעובדא דמרימר ומר זוטרא. ואף למש״כ הט״ז תקיב, ד, שאין בזה תוכחת לדינא, בכגון דא שי״ל שאינו בגדר הזמנה כיון שהוא רק לחנכו – שפיר מקום שיאמר עכ״פ, שלא יהא באופן שהוא לכבדו.

ולהעיר שיש שפי׳ בהכרזת כל דכפין בליל הסדר דקאי במי שרוצה להתגייר – ראה פי׳ הקדום אגדתא דפסחא. מהרי״ו אגדתא דפסחא. ועוד. אלא שאין ראי׳, שהרי יש שפי׳ דקאי על עניי גוים אף שבזה בודאי אסור להזמין.

אמנם מצינו בשם הגר״א פלאגי שאברהם הותר לו לטרוח בשביל גוים בפסח כיון שהי’ בדעתו לגיירם. והוא מחודש. ובשאר אחרונים תי׳ באו״א – ראה חי׳ חת״ס ביצה שם. הקדמה לשו״ת בית אפרים.

ויש לצרף בכ״ז דעת הרשב״א ור״ן ביצה כא, ב שהגזירה שמא ירבה בשבילו היינו שיבשל מאכלות אסורות, דליכא הואיל. וראה שו״ת צי״א ח, יז. וחזי לאצטרופי גם דעת המאירי בביצה כא, ב – כדרכו בכ״מ – שאיסור בישול לגוי, היינו לפי שאין מזונותם עלינו שהרי סתם גוים האמור בתלמוד פירושו בבעלי האמונות הקדומות בעבודת האלילים.

 

 

#24033