Is it possible to Kasher a waffle maker if it was used with a Chalav Akum waffle mix?

 

Question:

I just made a batch of waffles with a waffle mix that was mislabeled as being parve, but I see now that the ingredients include a dairy (chalav stam) product (Milk Protein Isolate)

The kashrut agency reported an alert that this is was mislabeled and should be OUD instead of OU.

I threw out the food, but what is the status of my (previously pareve) waffle maker?

We generally follow the Chabad practice to be strict to consider even chalav stam keilim as totally not kosher.

 

Answer:

In a case where they can not easily be replaced, and the grates are removable, there is room to rely on kashering them by placing them in a pot of boiling hot water 3 times – the water should be switched each time – in addition to turning it on to the highest setting.

 

Sources:

אף אם נאמר שדינו בתחלה כנבלע ע”י משקין, הרי בסוף נעשה עוגה ונבלע ע”י האור, וצריך ליבון גמור, וא”א ללבנו היטב. וראה שוע”ר סימן תנא סעיפים לו-לז. ואעפ”כ כמה צדדי קולא יש כאן, להקל עכ”פ בדיעבד, כיון שמעיקרא בא כמשקה ורק אח״כ נבלע ע״י האור. ואף שיש להחמיר בשא״ס במחבת, בחלב גוים שהוא דרבנן קיל טפי. ועוד שי״א דמהני ליבון כדרך תשמישו ותו לא. וראה שו״ת מנח״י ג, סו. וחזי לאצטרופי הדעות שבחלב עכו״ם אינו אוסר הכלים. ועכ״פ כשאינו ב״י י״א שא״צ הגעלה, ראה שו״ת מהר״י מברונא עח. וראה כרם שלמה האס יו״ד קטו מד״ע. ואף שלדינא אוסר גם באב״י, כמפורש בשו״ת הרשב״א א, קמג, והב״ד לדינא בשו״ת מהריב״ל ג, קג בסופו, וכוותי׳ פסק הרמ״א יו״ד קטו, א, ומיירי גם באב״י מדלא חילק בדבר, והרי דבריו ע״פ הרשב״א הנ״ל שכ״כ להדיא – מ״מ חזי לאצטרופי, בשגם שלדעת הפמ״ג בסדר הנהגת הנשאל עם השואל ג, כו בכ״ח שאא״פ להגעילו מותר אחר מעל״ע. ושם שצריך להתיישב בדבר. וראה גם בבתי כהונה, הב״ד בשיו״ב יו״ד קטו, ב, להקל במקום הפסד להשתמש בכלי שנעשה בו גבינת גוים כשעבר כבר מעל״ע. ובשו״ת מהרש״ם ג, רסט כתב להקל עפ״ד הפמ״ג הנ״ל במקום שאין חלב טמא מצוי. והב״ד מהרש״ם בשו״ת מנח״י ד, יב, וכתב להתיר באבקת חלב בפרט. וראה גם שו״ת שבה״ל ה, נט שצירף הדעה שבהגעלה במקום ליבון יוצא עיקר האיסור ונשאר רק משהו. ובשו״ת דברי מלכיאל ג, נו, שבאיסור דרבנן שאין לו עיקר מה״ת די בהגעלה וא״צ ליבון. וראה האלף לך שלמה יו״ד קסד להתיר בעירוי ג״פ. וראה גם בשו״ת בית שלמה יו״ד קפו, והב״ד במנחת פתים יו״ד קטו, א,  להקל להגעיל ג״פ כלי חרס של חלב גוים במקום הפסד. וכ״כ בערוה״ש או״ח קצו, א. והקדימם בשו״ת ר׳ ידידי׳ טיאה וייל יו״ד כה. (אבל ראה כנה״ג קטו בהגב״י ב בסופו שרק בבשולי גוים הקלו בזה. וראה גם יד״י צט פיה״א כב בהשמטות). וראה גם בשו״ת חלקת יעקב או״ח קצט. וגם מסתמא יש ששים כנגד הבליעה, וכש״כ בהצטרף דעת הראב״ד לשער במאי דנפיק מיני׳. ויש לצרף גם הסברא שבחימום ע״י חשמל ה״ז כתולדות אור ושא״צ ליבון גמור – ראה שע״ת תנא, כז. וראה גם בכיו״ב בשו״ת משנה שלמה לד.

אופן ההגעלה ג״פ – ראה דרישה יו״ד קכא, ו. גליון מהרש״א יו״ד קיג, טז. שו״ת עמודי אש אייזנשטיין קונטרס קבוצת נדחים ו – נ, א. חזו״א או״ח קכב, ג. שם יו״ד מד, ג.

 

 

#19692