Is pronouncing קמץ י problematic as it sounds like Hashem’s name?
Question:
Would it be considered pronouncing Hashem’s name (Yud-Kay) when pronouncing a yud with the vowel patach or Kamatz being that they have the same pronunciation?
Can I read those letters from the siddur and also instruct students when teaching them how to pronounce yud with the nikud patach or Kamats even though it will sound like Hashem’s name is being said?
Answer:
It may be pronounced regularly.
Sources:
ראה כעי״ז בא״א מבוטשאטש או״ח פה, ב לגבי תיבת יא (כן) באידיש. וגם במרחץ מותר.
וכמו ששם אדנ״י לפעמים – לחד מ״ד – הוא חול.
וכבר פסקו כך גם בנוגע לישוב בית א-ל אף שבמקורו נק׳ ע״ש קודש, כיון שמכוון לשם העיר. (אף שבתורה נחלקו בזה אם לקדשו. וראה שו״ת דעת כהן יו״ד קסד). ול״ד לשם שלום שהקב״ה נקרא בו, ואסור להזכירו כשמתכוון לענין השלום. ובקורא לאדם ששמו כך מדינא מותר במרחץ. וראה שו״ע אדה״ז פד, א במוסגר שכן נוהגין. וחוץ למרחץ מעיקרא לא החמירו. וגם במרחץ, כשאינו קורא לאדם ששמו כך, רק מדבר מענין השלום לית לן בה – ראה שו״ת בא״מ ד, ח.
ולהעיר מאבקת רוכל להר״ה מקאלאמאיע כלל יב פרט ג – קמט, א.
#24338