Does an Endosee Procedure render one Nida?
Question:
I am 54 years old (menopausal) women and had an ENDOSEE procedure by a frum doctor. She gave me these instructions to ask a Rov if it’s considered Nida status: The instrument that entered the uterus was 3mm in diameter. Bleeding (staining) is coming from where the cervix was grasped. Thank you!
Answer:
It’s fine.
Sources:
חזי לאצטרופי שיטת המקילין בפתיחה מבחוץ, ושיטת הרמב”ם להקל לגמרי, דעת השאילתות שרק בלידה חשו לפתה״ק. אלא שכל הנ״ל נגד פשטות השו״ע, ולא עבדינן ספיקא וס״ס כנגד השו״ע (אף שיש שהעמיסו בדבריו באו״א. אבל בשו״ע אדה״ז קפח, ח אאפ״ל כן. ושם מתבאר שבשפופרת דרכה בכך להוציא דם. וא״ש קושיית החוו״ד קפח, ג. וראה שו״ת נחלת יואל זאב ב, מג, ג שכ״כ). ושקו״ט בזה. ואכ״מ. אבל לכמה דעות, אם לא יצא דבר, ולד או חתיכה, אינו בגדר פתיחה, ודעת הפוסקים שבליבא הרגשה, וגם לא הרגישה כאב אינו בגדר פתיחה. ועכ״פ אינו מה״ת. ועוד, שלכמה דעות אין כאן שיעור פתיחה. ואף שלמעשה המנהג להחמיר בכל קנה דק שבדקים והארכנו מזה בהסכמה לס׳ מחנה מיכאל להגרמ״ש אבישיד, ואיכא למימר שג״ז נגד פשטות השו״ע – בכה״ג לא בעינן להחמיר עלי׳ כולי האי בהצטרף כל הנ״ל. ועוד שכשהפתיחה רק בצואר קיל טפי. והעיקר, דהכא מסולקת דמים היא, ובפתיחה מבחוץ אפשר להקל במסולקת דמים – כ״כ בשו״ת שו״מ תליתאה ב, ח ד״ה והנה בשנת להקל מחמת צירוף ב׳ צדדים הנ״ל. וראה גם שו״ת שערי דעה קמט. משפטי עוזיאל תנינא יו״ד א, כז. ובפרט כשיש גם מכה. וראה נשמת אברהם יו״ד קצד, ה – ע׳ קצה. ויש להוסיף בעיקר הענין, שכיון שלהראב״ד בבעהנ״פ תיקון הוסתות א, שכל עיקר הדין שאא״פ בלא דם, היינו משום רוב דמים באשה טמאים, וא״כ במס״ד דליכא רוב דמים טמאים אא״פ לטמאה, ראה עד״ז בסד״ט קצ, ג. (אבל ברז״ה שם, דליכא רוב דמים טמאים, ודין פתה״ק הוא שאא״פ ללא דם טמא). ועוד איכא בגווה שלמש״כ בשו״ת משאת בנימין מט, שהאם של הנשים מלא דם, והסמ״ע שם חולק עליו, נמצא שלדעת המ״ב טעם הדין שאא״פ בלא דם, לפי שמלא דם וע״י פתה״ק אפשר לדם לצאת, ולא מחמת שהפתיחה גורם לדם כסברת הסמ״ע (ראה בהגהות ברוך טעם לשו״ת נוב״י תנינא קכ, שמה״ט כתב להקל בפתיחה מבחוץ דס״ל כהסמ״ע ובכה״ג אינו גורם לדם). ולפ״ז במס״ד אין סיבה לחשוש. וראה מזה בארוכה בקובץ אורייתא יח ע׳ קמט ואילך.
ואף שדעת נוב״י שם להחמיר גם במס״ד וגם מבחוץ, והביאו בפת״ש קצד – הרי גם בדעת הנוב״י י״א שאין לחוש בפתיחה מבחוץ רק כשיצאה חתיכה או ולד – כ״כ תלמידו בתשובה מאהבה א, קטז. (אף שנראה כסותר לנוב״י הנ״ל. וכבר העיר בזה בשו״ת פרי השדה ב, מח. שערי דעה שם. ועוד. ויש שפי׳ שגם בשו״ת נוב״י הנ״ל דמיירי שיצא דבר גוש). וכ״ה בשו״ת שבה״ל ח, קצד.
#23145