Who is responsible to affix, check and maintain the Mezuzahs in a Yeshiva dorm?

 

Question:

Who is responsible to affix, check and maintain the Mezuzahs in a Yeshiva dorm?

The Yeshiva rents apartments for the bochorim and then charges tuition to bochorim. The bochorim say the yeshiva is the renter of the apartments and it’s their responsibility. The yeshiva says the bochorim pay tuition which includes rent and are therefore the renters and are the ones who live and sleep there and obligated in Mezuzah.

Would it make a difference if the Yeshiva owns the dorm (vs. renting)?

 

Answer:

Generally speaking the Hanhalah of the yeshivah are responsible to put up Mezuzos. Same applies to checking and maintaining the Mezuzos.

It should preferably be put up only once the bochrim move in and a brachah may then be said.

 

Sources:

שקו”ט בזה אחרוני זמנינו באם חדרים אלו פטורים מזוזה או חייבים מדין שוכר ושואל, אכסנאי או בני בית – ראה בשו״ת באר משה ח”ג סק”פ שכתב שהחיוב חל על מנהלי המוסד. חובת הדר פ”ג ס”ו ובהערות שם, וכתב שם לקבוע המזוזות אחרי שהבחורים כבר דרים שם. רבבות אפרים ח”ג סי תק”ו בשם ספר אהל אריה, שאינו דומה לשוכר בית כי הבחורים נותנים כסף להישבה בכלל ומקבלים חדר ממילא, וגם יש למנהלים זכות לשנותם מחדר לחדר, ולכן הם הבעלים והחיוב חל עליהם. עמק התשובה ח”ב סכ”ח. ועוד. וברובם משמע שחייב גם לברך.

ומועתק בזה הרשום אצלנו בענין זה במקורות ועיונים להלכה יומית אות תסד:

והנה, בנוגע לפנימי׳ בישיבות שחייבת במזוזה – כ״ה בכ״מ. ולהעיר ממרדכי הלק״ט סתתקס״ב.

ומש״כ בשו״ת בא״מ ח״ב סצ״ה לפטור בפנימי׳ – צ״ב טעמו. ובשלמא בנוגע לתלמידים שבפנימי׳ שאין להם לברך לפי שברשות ההנהלה להחליף מקומם. אבל על ההנהלה, ודאי מוטל חיוב ברכה. והן אמנם ידוע מש״כ הפוסקים לגבי לאזאריט״ו (כפה״נ בית הבראה ובית לבידוד למחלות מדבקות) שמכיון שהנהלת המקום יכולה להעבירו מחדר לחדר בכל שעה נק׳ שאין לו בית. [ולהעיר, שמדברי רבותינו נשיאנו לגבי בית האסורים (כסיפור הידוע – ראה סה״ש תש״ב ע׳ 82, נת׳ בלקו״ש חי״ט ע׳ 236 ואילך) מ׳ קצת שנקטו כהפוטרים בבית האסורים מטעם שה״ז דירה בע״כ ולא מטעם הנ״ל. (ועכ״פ ברור שלא נקטו כהמחייבים). ויל״ע בזה]. ולכאו׳ ה״ה והוא הטעם לגבי בחורי ישיבה. ועפ״ז ה״ה בנוגע לחדרי שינה שבבית ההורים. (אא״כ נאמר שאי״ז חסרון בבעלות כ״א מדין דירת עראי, וא״כ כיון שאין מעבירים בפועל בד״כ אי״ז בגדר דירת עראי. ודוחק). אבל סו״ס חייבים ההנהלה או ההורים במזוזה שם.

(וגם הו״ע חזר בו בשו״ת בא״מ ח״ג סק״פ, וכ׳ לחייב מדין בית האוצר. ושם כתב יתירה מזו, שה״ז כבעלי אכסניא המחוייבים לקבוע בברכה בחדר אורחים, כדעת רוה״פ). עד כאן מדברינו שם.

ולמסקנא דמילתא, גם באם תמצא לומר שחובת מזוזה חלה על התלמידים, עדיין אחריות וההוצאות של המזוזה היא על מנהלי המוסד, כי זה בכלל שאר צרכי המוסד המוטל על המנהלים – ראה חובת הדר שם. דעת נוטה מזוזה ס״פ. ועוד. וכבר כתבו לדמות ליין לקידוש, שאף שחובת קידוש על התלמידים, ההנהלה מחוייבת לספק להם צרכי אכילתם. וע”פ כל הנ”ל, גם חיוב בדיקת המזוזה חל על מנהלי המוסד, ככל שאר צרכי המזוזה. ובדעת נוטה שם ספ״א כתב שבדיקת מזוזה שאני, שאם התלמידים כבר דרים שם, החובה על התלמידים. ולא ביאר טעמו.

 

 

#21894