Building a new house on land that never had a building
Question:
We are starting a new kehillah on a development site. A third of the development was bought and houses were built before we bought there. We purchased the land last year in August and the land will be titled (ownership transfer) in September. We will commence building in September which will take about 6 months or so.
Someone sent me a tzavoh from Reb Yehudah Hachasid that one should not build on land that never had a building there prior but if he doesn’t want it to be vacant, he can build and not live there for 12 months.
The problem is that we need to move there already this time next year since we are not able to afford to pay rent and mortgage at the same time and we cant start building until September. Any way around this?
Answer:
All of this applies only if there was no building whatsoever in the entire area, even a small building.
If there was indeed no building, including a structure for the construction crew, the rule is as follows:
Regarding the area of the Shul, it is not an issue.
For the residential areas, if it’s for a home for a teacher or any other communal worker, it is not an issue. There’s also room for leniency if being bought by a young couple right after marriage.
If they’re being rented out and the owner is not the one living there, it’s not an issue either.
If the owner himself is living on the property, he should build a sukkah there first and afterwards it’s not a problem. Also, a proper Chanukas Habayis should be done to consecrate the home for Torah and Davening.
Another option is to make an independent “sale” of the home to someone else for the first year, and then one may live there immediately thereafter. (Alternatively, if you already own it prior to it being finished, you can sell it right then and there, and only when it’s complete will you re-purchase it).
Regardless, you should receive approval of three Rabbonim to go ahead with either of these leniencies.
The 12 months wait does not begin when the entire building was completed; it begins from when the building was above the height of the windows.
Sources:
ראה צוואת ריה״ח יז, והובא בפוסקים יו״ד קטז וקעט.
והנה, בכלל מספק״ל אם הוא רק לזרעו. וכן בעניננו. ומה גם שיש בזה שינויי נוסחאות. ושייך גם בזה דשו בו רבים (ראה זכר יהוסף דלקמן). ובכלל בכל שינוי כל דהו מהצוואה כתבו להקל. ובפרט לצורך מצוה. וכן בהסכמת ג׳ רבנים (שו״ת אבני צדק יו״ד מד).
ובנדו״ד – ראה שו״ת חת״ס יו״ד קלח לחנוך הבית בתורה ותפלה. והובא בשו״ת הצ״צ שער המילואים כט. עצי העולה הל׳ סכנה צוואת ריה״ח יח. וראה גם זכר יהוסף יו״ד ב, קמא.
והאריך בשו״ת אבני צדק שם מו-ח בכמה אופני היתר לשכור או למכור וליתן מתנה. (ועוד שם להתיר לצורך מלמד תינוקות ומורה הוראה ושאר משועבדים לקהל). והו״ד בהגהות מהרש״ם, בתכלת מרדכי למהרש״ם ג, לס״ח אות יז, ובדרכ״ת קטז, נג. (ובמהרש״ם שם בשם הרה״צ מפרעמישלאן להתיר בבניית סוכה וכו׳). וכ״כ להתיר באופן זה דבר אליהו לז ובשבעים תמרים יח. והב״ד בשמירת הנפש אוירבאך ב, לג בשמירה מעליא יז ואילך. וראה שו״ת עצי חיים יג. וראה אג״ק אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע ג ע׳ קמה ובהערת המהדיר.
וראה גם מילי דחסידותא כשהי׳ בו בנין. וכ״ה באבני צדק שם מח.
וראה דברי תורה מונקאטש ב, יט (שנהגו להקל בישן בו גוי כמה לילות. וכ״ה במילי דחסידותא – ל׳ יום. וראה עצי חיים שם). ובשו״ת תורת שלום לט – כשישנו שם הפועלים.
וראה שו״ת מהרי״ץ דושינסקי א, סה כשאינו מקום שממה אלא בתוך העיר. וראה גם להורות נתן דלקמן.
וראה שו״ת דברי יציב ז, עז. להורות נתן יב, סד-ז (ושם גם להתיר כשלא קיבל הדירה להיות שלו עד גמר הבני׳).
וראה משנת יוסף ליברמן יג, רסא. טובו אהליך בעלזא ב, ב ואילך (ומש״כ להקל בבנו מעל החלונות – להעיר מהגהות יד אפרים לצוואת ריה״ח, משבנו הכתלים ויש גג. ושם מיקל גם שאחר ר״ה עברה שנה).
#21408