Does the rule of saying a Dvar Torah by a meal of 3 apply equally to men, women, and children?
Like if its girls eating lunch in school.
Answer:
Yes.
Sources:
כן נראה פשוט, שאינו שייך למצות ת״ת. ולהעיר מהל׳ ״אמרו עליו ד״ת״. ולא כל׳ הרגיל עסקו בתורה או למדו וכדומה. ובטעם אמירת ד״ת – הנה, בזח״ב קסח, ב, שהטעם ״הואיל וקוב״ה קמי׳״. והוא כלה״כ, הובא באבות ג, ג, לעניננו, ״זה השולחן אשר לפני ה׳״. ובכ״מ שבכך דומה למזבח. וראה נחלת אבות לאברבנאל שם. וכ״ה להטעם מחמת התגברות היצר באכו״ש – ראה פי׳ ר״י מטולידו שם ועוד מפרשים שם. וראה ראשית חכמה שער הקדושה טו. ובפי׳ הר״י יעב״ץ שם – להראות אהבת התורה. ובפרט אם הענין מחמת הזכרת שמו של הקב״ה – ע״י לימוד תורתו – על השולחן, כמבואר במפרשים.
וכן מצינו בשל״ה שער האותיות אות ק, דסגי שיחשוב ד״ת, אף שאינו יוצא מצות ת״ת בהרהור. וכ״מ קצת בנוצר חסד אבות ג, ג.
ולהעיר מזח״ג קסז, ב, לגבי נשים שבהיכלות ג״ע, דאשתדלן בפקודא דאורייתא ובטעמייהו, ובבן יהוידע חגיגה ג, א שהוא מחמת שנשים באות לשמוע ד״ת בעוה״ז.
והנ״ל הוא גם את״ל דל״ש הענין דזבחי מתים, שהוא מחמת ריבוי התעסקות באכו״ש ועזיבת התורה עי״ז – ראה פיה״מ אבות ג, ג. וראה רבינו יונה שם.
וראה בשם הגרח״ק – דרך תורה לרפלד ע׳ עו. קונטרס שו״ת עזרת אליעזר תרומה ע׳ 83.
#21009 (2)
Does one need to say a Dvar Torah only if its a meal that one washes for Hamotzie?