I met someone on Mivtzoyim who writes with his right hand, but does everything else with his left…
Q. Should I try to put tefillin with him on both arms?
A. Yes.
Q. Which arm would be optimal to put on tefillin with him (assuming he doesn’t have time – or agree – to put on both)?
A. Left.
Sources:
ראה כאן:
Stronger right arm but writes with left arm. Which hand does he put on Teffilin?
ושם הכרענו כהצ״צ.
משא״כ בנדו״ד שגם להצ״צ בספק עומד, ולאדה״ז ברירא מילתא שיניח בשמאל. וכו״כ מרבני אנ״ש הורו בזה כאדה״ז – ראה קובץ יגדי״ת נ. י לח ע׳ לו ואילך. וראה גם תשורה מונדשיין תשע״ג ע׳ 140 ואילך. וראה גם המסופר מפי השמועה בס׳ הרב אשכנזי ע׳ 32. ושם מיירי במי שנולד שמאלי והרגילוהו לכתוב בימין.
ולהעיר גם מהמענה שנתפרסם בקובץ העו״ב תתרלג שזקני רבני אנ״ש יודעים מהכתוב ויש להורות כשאר רבני ובפרט זקני רבני אנ״ש. (אבל התם מיירי אפי׳ בהפכו – שעושה כל מלאכתו בימינו וכותב בשמאלו). ובשו״ת הצ״צ ד, ב מפורש שכשכותב גם בשמאלו, נראה לו עיקר בזה שיניח בימין, ולחוש להמג״א כתב שיניח בשמאל ויקרא בתורה או ילמוד מעט בהן. וכן שם יב, ג שהעיקר שהוא איטר גמור, ושקשה מאד לסמוך על המג״א לבד מבלי להניח מקודם על ימינו. ובהמשך התשובה שם ד, ב, בכותב בימין לבד ועושה מלאכתו בשמאל כתב בהאי לישנא: ״בזה ראוי ודאי שיניח בשתי ידיו״ – שאין כאן הכרעה להלכה כך או כך, ולכן לא הזכיר גם על איזה יד להניח תחילה. וגם כתב בל׳ ״ראוי״ ואין חובה גמורה לעשות כן. וגם שם יב, ג הוא עד״ז (ולשונו ״הי׳ צריך להחמיר״ – היינו שהוא בדרך חומרא ולא מדינא. ולהעיר מד׳ אדה״ז בקו״א שא, ט, שיש להחמיר היינו שאין איסור ברור מדינא. ובקו״א תצז, א שהוא חומרא בעלמא. וראה גם קו״א קפד, א. אבל ראה קו״א רמו, ג שרוב יש להחמיר הם חיוב גמור. ועכ״ז גם שם פי׳ שבנדון הנ״ל הכוונה שטוב להחמיר אבל אין חיוב בדבר. ודוק גם הל׳ כאן ״הי׳ צריך״. ובאמת במהדו״ק דתשו׳ הנ״ל לא החמיר להניח בב׳ ידיו. וכתב שאין ביגו להכריע כנגד פסק הרמ״א בכה״ג). וא״כ הדר דינא כדעת אדה״ז שהכריע בבירור. וראה קובץ יגדי״ת שם ע׳ לח שכתב הגר״י ע״ה לנדא להניח לתפלה על שמאל כל אדם ואח״כ בימין כל אדם. וכ״ה בכה״ח כז, לא,שבכה״ג דשדינן לי׳ בתר רובא דעלמא מחמת מחלוקת הפוסקים.
#19930