Is there a Jewish source for not stepping/walking/jumping over someone?

 

The Gemarah in various places teaches us that it is not proper to step/jump over another Jew in order to get to one’s place, as it is considered treating him or her in a disrespectful manner. This applies even to a simple Jew, because all Jewish people are descendants of Avraham Yitzchak and Yaakov. Even a leader or Dayan etc. should not do so unless his services are needed by the people ‘blocking’ his way.

Additionally, there is an ancient custom not to step or jump over young kids, and if one did do so he would reverse and jump back over the kid backwards in order to “rectify” somewhat that which has been done. It has been explained that all of this is so that the kid shouldn’t experience difficulties growing properly. Various reasons have been given to this custom and are brought down in seforim.

 

Sources:

לא לפסוע על עם קדוש – ראה הוריות י”ב, ב. יבמות קה, ב. סנהדרין ז, ב. מגילה כז, ב. סוטה לט, א. ובמפרשי הש”ס.

וראה רמב”ם סנהדרין כה, ב “אע”פ שהן הדיוטות ושפלים”, והובא לשונו בטור חו”מ סי ח. וראה ב״ח שם וסמ”ע שם סקי”ט וש״ך סק״ד, שדין זה נוגע גם בזמנינו שלא יושבים על הארץ רק על ספסלים ע”ש. וכ״ז לעבור בין היושבים שנראה כפוסע על ראשי העם וכש״כ בעובר עליהם ממש. אמנם במאירי יבמות שם משמע דמיירי שבאמת פוסע מעליהם, וש״יש רוע מוסר בהפסעה עליהם״. וכ״מ ל׳ הרמב״ם ת״ת ו, ז: מקפצין על ראשי העם. ואכן נראה שנחלקו אם הוא מדינא (כברמב״ם שם ובשו״ע חו״מ ח, ד: אסור) או דרך מוסר. וגם אם הוא רק בת״ח לפי שצריכים לעמוד מפניו (ראה ר״י מלוניל סנהדרין שם. ועוד) או בכל אדם. וכן אם הוא רק כשפוסע על ת״ח או זקן (שו״ת הרמב״ם בלאו קפו. וכ״מ במאירי שם. אבל בהל׳ סנהדרין כתב אפי׳ בהדיוטות. ויתכן שרק לת״ח אסור לפסוע על ראשי העם. ולשאר אדם רק כשפוסע על ת״ח. וכן יש לחלק שרק בדיין הוא מדינא – ראה ברית יעקב סופר כט)).

לעבור על גבי ילד קטן – ראה בשו״ת באר משה ח”ח סי ל”ו. ובאות ג שם מוסיף שמנהג זה הוא בכלל מנהג נשים זקינות שעליהם כתב הרשב”א שיסודתם בהררי קודש. וראה בשו”ת משנה הלכות חי”ג סי קי”ט שכתב שיש בזה בזיון לצלם ה’ המוטל בארץ ע”ש. ובספר שמירת הגוף והנפש במבוא פרק ט”ז ס”ד, הביא מספר אמרי שמאי ח”ב דף קפ”ה שהוא משום שכך עושים למת בשעת קבורתו ומשום סכנה שמא יפול על הילד.

 

 

#19454