« go back

Is there a problem with wearing a Mezuzah necklace? If not, can it be used on Shabbos in a place without an Eiruv?

 

Permitted. However, you must ensure to remove it before entering a bathroom or any other unclean place. It may also not be worn or be in the room during intimate relations.

It may not be worn on Shabbos in a place without an Eiruv. One should not wear it at all on Shabbos because one might forget to remove it before going out of the home.

 

Sources:

ראה שו״ת ציון לנפש חי׳ לייטר מז. שערים מצויינים בהלכה לאאזמו״ר פד, יט. אג״מ יו״ד ב, קמא. הליכות עולם (יוסף) ח ע׳ רטז. צי״א טז, ל, ג. בא״מ ב, צו.

בנוגע לעצם הענין להשתמש במזוזה לשמירה גם כשאינה קבועה – ראה תויו״ט כלים יז, טז. סד״ט מראדזין שם ד״ה ומקל. שו״ת משפטי צדק גרמיזאן לט. לקו״ש חי״ט ע׳ 125 ואילך. אג״מ והליכות עולם שם. שו״ת בא״מ ב, צו ואילך. משנת יוסף יב, קכב, ה. וראה אג״ק ד ע׳ קנט. ו ע׳ רנד. י ע׳ רלט. ועוד. וראה בארוכה קובץ העו״ב א׳נו.

בשבת – שמא יצטרך לביה״כ – שו״ע אדה״ז שא, ל. ועוד טעם מפני מראית העין – שם לא. ובשו״ת משמרת חיים רגנשברג ד ד״ה ובקשר, כתב שאולי דינה כקמיע אלא שקמיע מותרת רק בשל מומחה – סתם ולא פירש כוונתו. ולא העיר כלל מהנ״ל. ובס׳ שערים מצוינים בהלכה לאאזמו״ר במהדו״ק פד, ז הביא משו״ת משפטי צדק הנ״ל להקל, שה״ז ממש קמיע מן המומחה. אבל השמיט ד״ז במהדורות שלאחמ״כ, ושם כתב רק שיש לדון ולהסתפק אם מותר בשבת. ונראה דלא ברירא לי׳ מילתא. (וכבר העיר בזה בשו״ת רבבות אפרים א, רלז ד״ה והנה אם. ושם כתב שבזמננו אין של מומחה. וצ״ע אם אפ״ל כן לגבי מזוזה. ובשערים מצויינים בהלכה לאאזמו״ר שם הוסיף אח״כ מד׳ המשנ״ב שח, קכט שאף שהיקל בקמיע שאינו מומחה בכרמלית, היינו בסתם קמיע שלא נבדק, אבל קמיע שאינו מומחה בודאי, אף לכרמלית אסור. ומשמע קצת שר״ל שדין המזוזה כקמיע שאינו מומחה בודאי. וצ״ע. כן להעיר שדעת אדה״ז שא, כה, בקמיע שאינו של מומחה לאסור אף בכרמלית, דלא כמקילים. ואולי באמת מה שהשמיטו טעמו ונימוקו עמו מחמת שהוא קמיע שי״ב אזכרות. אלא שלפ״ז ליכא לספוקי כלל. וילע״ע).

ובלא״ה, גם בקמיע שאי״ב אזכרות לשמירה אין הדבר פשוט כלל ועיקר מכמה טעמים. וראה יפ״ל שא, א. מנחת שבת פד, כט. שו״ת שערי צדק או״ח קכ. דברי ישראל וועלץ א, פח. תשוה״נ א, רלו.

גם בבית – ראה שו״ע אדה״ז שג, כג, שיש להחמיר כסברא זו אם לא בעת הצורך.

 

 

#19209