When a man lights Shabbos Candles, when does he make the Bracha?

 

Before lighting (although some say same as a woman, after the lighting).

 

Sources:

בקצוה״ש עד בבדה״ש יט: ומסתימת ל׳ אדמו”ר ז”ל משמע שגם איש המדליק יברך אחר ההדלקה. וצע״ג הא מנ״ל, דקאי לנשים שחוששים שיקבלו שבת ע״י ההדלקה אבל באיש מעמידין על עיקר הדין, וכמ״ש אדה״ז רסג, ז, שבאיש המדליק אין בו שום מנהג כלל ומעמידין על עיקר הדין שאין קבלת שבת תלויה בהדלקת נרות. וראה גם קובץ העו״ב גל׳ תתקמד. ואף שכ״מ קצת מלשון אדה״ז שם יא, ״ידליק הבעל ויברך״ וכן גם שם ה: הבעל מדליק ומברך״ – יל״ד בקל, שהרי כ״ה הל׳ בכ״מ גם לדעות שהברכה לפני הדלקה, וגם לענין נ״ח – ראה לדוגמא רמ״א תרעז, ג. ובכ״מ.

ופשוט שאינו דומה להדלקת נרות ביו״ט שדעת אדה״ז שם ח, שהנשים מדליקין לפני הברכה ״שלא לחלק בברכה אחת לברך אותה פעמים קודם הדלקה ופעמים אחר כך״. וכ״כ בא״א מבוטשאטש רסג, ה, דשאני נשים שהם עם בפני עצמם, ואמרינן בהו לא פלוג, אבל באנשים אדרבה משום לא פלוג יברכו תמיד קודם ההדלקה. וראה גם משנ״ב רסג בבה״ל ד״ה אחר שהביא כמה פוסקים שחלקו על מש״כ דרה״ח בדיני זמן הדלקת הנר (נ), ז. וי״ל בפשיטות, שאין לחלק בברכה אחת באותו אדם, פעם כך ופעם כך, שמה״ט ביו״ט דינו כשבת, ולכן גם מה״ט, כשאינה מקבלת שבת מברכת אח״כ. אבל באיש תמיד הברכה קודם. ואף אם נאמר דאמרינן לא פלוג גם מגברא לגברא כבברכת הטבילה ונט״י – וראה בארוכה שו״ת מהרם שיק או״ח קיט וכדעתו כ״כ בברכת הבית מד, ד. ועוד –  הרי כל עיקר הענין הוא משום מנהג ולא שמעיקרא דינא הכי. ובאנשים לא נהגו כך. וכ״פ למעשה כמה אחרונים – ראה סידור יעב״ץ.  ערוה״ש רסג, יג. שו״ת תורת יקותיאל סא. ועוד. וראה הנסמן בהלכה ברורה יוסף רסג בבירור הלכה קכט.

 

 

#19024