If I have a baby on Shabbos, can I have a nurse call my parents and leave a message on the answering machine?

 

This should not be done under normal circumstances.

 

Sources:

פשוט. ואין להקל מחמת שבות דשבות – להמקובל שהוא רק דרבנן ואכ״מ – במקום צורך גדול או מצוה דכיבוד או״א, שאין בזה צורך גדול, ואיבעי להו ליתובי דעתייהו, וכמו שאין להתיר מה״ט משום צעב״ח דאדם (ראה שו״ת חו״י קצא. אבל התם קאי בדאורייתא), ואין לדמות צער לצער (ראה חו״י שם). ואפשר אחר השבת. וראה בשו״ת שערי דעה תנינא יא שאין להתיר לפתוח אגרת בשבת ע״י גוי, אף שאומר שזולת זה לא יהי׳ שקט ברוחו ויבטל מעונג שבת, שהאדם שליט ברוחו, ויש לו לשלוט ברוחו. ובשו״ת ערוה״ב או״ח סח שקשה להורות היתר לומר לגוי מע״ש להפעיל פאנאגרף מחמת שסובל ממיחוש מנערוועזיטע״ט, וכששמע קול כלי זמר דעתו נחה עליו, אף שהוא שבד״ש, שאי״ז לצורך רפואתו אלא הנחת הדעת בעלמא. (אבל בשו״ת יד יצחק ג, שכב כתב להתיר. והתם מיירי במי שנפל למשכב. ויש לחלק). ועוד העירו, שכמ״פ כל שעדיין לא התקשרו, מתרבה הדאגה, ונמצא שגוף ההסדר שיתקשרו גורם דאגה. ואילו לא סידרו כך הי׳ אפשר להסיח דעת.

אמנם, במקרה בלתי רגיל, כשיש פחד ודאגה וכו׳, ונשים דעתן קלות ודרכן להצטער, ולפעמים יש חשש נזק נפשי מרוב הלחץ זה הדחק וכו׳ – יש מקום לשקול במאזני הצדק להתיר. ועכ״ז, נכון שיאמר מע״ש או אמירה דאמירה. וראה מה שדן בקונט׳ יעקב לחק, בסו״ס שבת של מי, לימוד ד, שאף אם נאמר דצער דמיוני לא חשיב צער, יש להתיר בשבד״ש במקום צער כי האי, דהאי גברא בפחדא יתיב, עיי״ש בנדון דידי׳ כו״כ סיבות להיתר. וראה גם שו״ת סמא דחיי (חיים) ח לענין פתיחת אגרת ע״י גוי כשנמצא מצטער בשבת (והוא דלא כשערי דעה הנ״ל. ואולי יש לחלק בין הדבקים).

וראה לעניננו, שו״ת בא״מ ו קונטרס עלעטריק מח. מלכים אמניך ע׳ קיז. וראה מש״כ הנ״ל בקובץ עץ חיים טו ע׳ קלב. קונט׳ יד ליולדת בשם הגרח״פ שיינבערג והגר״ט גאלדשטיין.

 

 

#18570