Can we shake Lulav (or blow Shofar), specifically for mivtzoim purposes, from after Alos Hashachar?

 

No.

But if one did so they are Yotze Bedieved.

Also, if that is the only time they will end up shaking Lulav, it may – and should – be done then.

 

Sources:

שכל שעהד״ח כדיעבד דמי. וכמפורש בשו״ע רסי׳ תרנב והוא מגמרא ברכות ל, א במשכים לצאת לדרך. וראה גם פיה״מ מגילה ב, ה בתרגום קאפח.

ולהעיר שברש״ש מגילה כ, א כתב לחדש שלענין לולב נה״ח היינו משהאיר המזרח ולא כבשאר דוכתי. וא״ש לפ״ז מנהג אנשי ירושלים, שבודאי קראו שמע כותיקין, איך יצאו מביתם ולולבם בידם (סוכה מא, ב) לפני התפלה דהא מדאגבי׳ נפיק בי׳. והאריך בזה הגר״ש ע״ה דבליצקי. ויל״ד שכיון שהמשיכו להחזיק בלולב כל הזמן קיימו המצוה לכתחילה. וי״ל יתירה מזו, דדמיא לתקיעות דמיושב וכזית מצה הראשונה שכיון שלאמח״כ נתקיימה המצוה לכתחילה לא איכפת לן שבתחילה עשה באופן שהוא בדיעבד. ומצות לולב גופא תוכיח, שרק אחרי הנטילה שכבר יצא יד״ח מנענע לקיים המצוה ״כהלכתה״. ומה גם להשיטות שהנענוע הוא רק בהלל. וראה אשרי האיש לב, ז.

כן להעיר גם מל׳ הטור רסי׳ תרנב: מצות לולב ביום ולא בלילה וכל היום כשר וכו’ ומ”מ זריזין מקדימין למצוות ונוטלין אותו בבוקר שמצותו מעלות השחר, דמשמע דס״ל שהמצוה מעלוה״ש. אבל ראה ב״י וט״ז שם. ובפירש״י פסחים ד, א ד״ה נבדוק משמע ששייך זריזין מקדמין לפני נה״ח. אבל ראה לבוש תרנב דשאני לולב ממילה.

 

 

#17141