In which direction should the Yud of the Tefillin’s Kesher be facing in a lefties pair of Tefillin?

 

Question:

I am a Lefty, and I want to know what is the exact direction that the Yud of the Tefillin Shel Yad needs to Face, Should it be an upside-down Yud, i.e. Facing upwards, or is it like a regular righty, facing downwards?

 

Answer:

The section of the Yud which protrudes out of the knot should be facing the Bayis.

 

Sources:

שגוף הקשר הוא הראש, וקצה הרצועה הוא הרגל, כדמוכח בכ״מ. ולכן קצה הרצועה פונה לצד הבית, שאם יעשה באופן שקצה הרצועה פונה כנגד הלב נמצא שהיו״ד הפוכה. אבל באופן זה נראית כיו״ד להעומד מצד ימין המניח ופניו לשמאל ומסתכל עליו מלמעלה. וכבר עמד בזה בשו״ת הד״ר מז. וראה אצלו שם לד. ועשה להם ציונים בספרו הדרת קודש יב, ב אות ח. וכן המנהג המקובל. וכ״כ בשו״ת הד״ר שם בשם הרב הישיש ר׳ ישראל משולם דומ״ץ קאליש. וכ״כ בדבר הלכה הורוויץ תפילין ע׳ קכב ואילך. והסכים אתו בשו״ת מנח״י ט, ג, והוסיף שכך מנהג אנשי ירושלים. (ויש שכתבו שהמנהג שקצה הרצועה כנגד הלב. ומנהג ירושלים נתחדש ע״י הר׳ שימא (שמאי) סופר. וראה דברי השואל שבשו״ת מנח״י. ודבריו נדפסו בשלימות בקובץ פרי תמרים כב). וראה גם תפלה למשה תפלין יד, א. חוט שני יו״ד ג, לב, מו, מב. וכן שמעתי בשם הרז״ש ע״ה דווארקין. וכן נדפס בס׳ ציורים ללימוד אופן עשיית קשרי הציצית והתפלין הוצאת אשכול. ושם ע׳ סג בשם הרה״ג הרי״י ע״ה רייזמן דומ״ץ עדה החרדית. אבל ראה שבה״ל ה, ג. שם י, י. וראה גם בשו״ת מנח״י שם בסופו אופן אחר מחודש. וראה כתבי קה״י מנחות יז. ארחות רבינו מהדו״ח א, מז. דברי יעקב גיטין ע׳ א׳פט ואילך. נתיבים בשדה השליחות א ע׳ מה הע׳ 13. וחזר בו במקצת שם ב ע׳ 31 הע׳ 26. וראה בארוכה זכרון אליהו תפלין טז, י – ע׳ רפח ואילך – שהסיק כדברינו. וראה קובץ תפארת ישראל רוזין כט לחדש שאין ציור מסויים של יו״ד.

 

 

#16510