Must an owner of many businesses place Mezuzahs on all offices he owns even if he hardly visits them?

 

Question:

A member of my community is an owner of a large business with numerous offices in many different buildings across the city. some offices are out of the country, some in countries that he personally is unlikely to visit, has no personal office there, and it is exclusively for his workers and perhaps a once a year check-up by him. Most workers are probably not Jewish, and in some cases definitely not Jewish.

Does he need to put up mezuzos in each and every office that he owns? If yes, do we apply over here the hiddur to check these mezuzos every Elul?

 

Answer:

There is room to be lenient and not place a Mezuza in distant offices if they are not used for dwelling purposes and he hardly visits there.

 

Sources:

סברא לפטור כיון שהוא במקום רחוק – ראה מזוזות ביתך רפו, ז בגליון ו.

וראה ביבקש תורה צו שכתב לפטור כשנכנס לעתים רחוקות. וכ”כ מבית לוי ב ע׳ קכז. מבית לוי יו״ד ע׳ רסז. וכן בעלי דשא ו עלה ז, היקל במרתף כשאינו נכנס לפרקים לצורך שימוש. וראה בחובת הדר ב הע׳ יב שנסתפק בדבר. אבל בשו”ת אג”מ יו”ד ב, קמא שבכה״ג חייב לפי שכשיצטרך יכנס.

ומפורש בשאילת יעבץ ב, יז – לחייב כשנכנס פעם בשנה. וכבר כתב כן בשטמ”ק ב”מ קא, ב הב״ד בדע”ת רפו, ב. ולכאורה י״ל שבפחות מכן פטור. וכ״מ להדיא בתוס׳ יומא י, א לענין לשכת בית האבן. וגם שי”ל שבית האוצר גרע טפי משאר בית דירה, שכשאינו נכנס לשם לעתים קרובות אי״ז בגדר דירה.

וראה בדע״ק רפו, ז, לפטור בבית העצים כשהחוטבים גוים והעצים שם אינם טובים. וצ”ע בכוונתו אם בדוקא נקט כן. וראה במקדש מעט סק”י שהעתיקו בשינוי.

וראה שאילת דוד יו״ד ח שכשהכל נעשה ע”י משרתו פטור. וראה מזוזות מלכים הלכה למשה קנח, להתיר כשאינו בית דירה רק מחסן. אבל ראה ערוה”ש רפו, ד ומז. וי”ל דמיירי התם כשנכנס ג״כ בעצמו. ועוד דלשיטות אזיל לחייב גם בדירת אורחיו ומשרתיו – ראה שם ג, יג, מח. וכמה אחרונים חלקו עליו וכתבו לפטור בכה״ג – ראה שו״ת דברי יציב לקוטים והשמטות קג. קובץ תשובות להגריש״א א, קיז. וכ״נ שנקט בשו״ת מנח״י ד, פט. וראה אגור באהליך ל, מ ואילך שהוכיח כן מכמה ראשונים. וגם שאר הפוסקים המחייבים בדירת אורחיו – ראה שו״ת צור יעקב א, קצד. אג״מ יו״ד ב, קמא, ב (וראה בשמו אהלי ישורון ב דיני מזוזה הע׳ 14 לחייב רק כשהחדר לאורחים נמצא בתוך ביתו. וכ״כ בחובת הדר ב, הע׳ א. תשוה״נ א, תרנ). קנין תורה א, קכו – היינו רק משום בית האוצר, דלא גרע מינה כיון שמשמש לאורחיו. וכיון שעיקר החיוב בבית האוצר משום כניסת בעה״ב – ראה ש״ך רפו, ב בשם הדרישה שכיון שנכנסים ויוצאים בו חשיב בית דירה. וראה גם שו״ת נוב״י תנינא או״ח מז. אבנ״ז או״ח שב, ב – יש לפטור כשאינו נכנס בעצמו ואפי׳ בנכנס לשם לעתים רחוקות כל שאינו מיועד לכך ובפרט כשרחוק ממקומו. וראה קונט׳ המזוזה רפו, כב. אגור באהליך לד, יד. וראה שם הע׳ לט.

ונראה שבצירוף כל הדברים – בית האוצר ולא בית דירה, נכנס לעתים רחוקות, ונמצא במקום רחוק – מקום להקל. ואפילו במשרדים יש מקום להקל כן, שהרי אין מברכים על מזוזות שבחנויות מספק. וכנ״ל לא גרע מחדר לאורחים שפטרו כמה פוסקים.

 

 

#16265