Rice & Chicken: Which Bracha?

 

Question:

If I’m eating chicken, vegetables and rice and I made on the chicken a שהכל can I eat the rice relying on the שהכל I made on the chicken, or does the שהכל have to be made on the rice specifically?

 

Answer:

The Bracha on the chicken covers the rice if when you made shehakol on the chicken you had in mind to eat rice or if you had the rice in front of you. If this wasn’t the case, you still shouldn’t make a new Bracha on the rice if you have some chicken left in front of you when eating the rice, as there are opinions that the Bracha covers the rice in this case too.

 

Sources:

סדר ברה”נ פרק ט הלכה ה.

ויל״ע דלכאורה כיון שמברך שהכל על האורז רק מספק אינו נפטר כשבירך שהכל על דבר אחר. ובשלמא כשבירך להדיא בכוונה לפטור, אבל כשהאורז לפניו מנ״ל שנפטרת בגררא מחמת ברכתו על ד״א. וכעי״ז בסדר ברה״נ א, ה. ויש לחלק טובא.

ומצינו שנחלקו עד״ז בבירך העץ על פרי  והי׳ פרי שספק אם הוא בפה״ע או בפה״א – ראה שו״ת רב פעלים ב, כז. יביא אומר ח, כו. ועוד. ולכאורה גם למ״ד שאינה פוטרת, הכא עדיף שבלא״ה מברך שהכל מחמת הספק. וכבר נסתפק בזה בפמ״ג פתיחה כוללת ברכות יג, ג. וראה שו״ת בצה״ח ב, ט ששקו״ט בזה בארוכה. ושם שגם למ״ד שהברכה על האדמה אינו פוטר פרי אחר שברכתו העץ – ראה סדר ברה״נ שם – נדו״ד עדיף. ובפסקי תשובות רו, יט נסתפק ג״כ בדבר, ולא הביא דברי הפמ״ג. ולדינא, בודאי אין לברך מספק. וכש״כ כשכמה ספיקות בדבר, שמא ברכת האורז שהכל. ושמא גם ברכת האדמה פוטרת פרי אחר שהוא העץ. ואף את״ל מאיזה סיבה דהכא גרע טפי – איך שיהי׳, כיון שספק הוא אא״פ לו לברך מחדש.

 

 

#16095